זיהומים ודלקות בנשים

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!


זיהומים ודלקות בנשיםגוף האישה הוא מורכב במיוחד, ולא רק בשל מערכת הרבייה שלה. הוא עובר שינויים בצורה דרסטית הרבה יותר מאשר גברים: קחו למשל את המחזור החודשי, תקופות ההיריון והלידה או גיל המעבר, שתסמיניו אצל נשים מרובים במיוחד.

האישה עלולה בהמשך לכך לסבול משורה ארוכה של בעיות בריאותיות, כולל זיהומים או דלקות למיניהם – שעלולים להיות קשורים למערכת הרבייה והאיברים הגיניטליים של האישה ולפגוע בתפקודה.

דלקת האגן

דלקת האגן מופיעה מבחינה מעשית באיברי המין הפנימיים של האישה, כשלרוב הזיהום מתחיל מצוואר הרחם ומגיע ממנו לאיברים דוגמת הרחם, החצוצרה או השחלות (דלקות בשחלות למשל מוגדרות לרוב כמקרה פרטי של דלקת האגן). הגורם לזיהום הוא חיידקים, הנפוץ שבהם הוא חיידק הכלמידיה המועבר במהלך קיום יחסי מין.

דלקת האגן תופיע בדרך כלל לאחר שהתסמינים של מחלת המין ייתנו את אותותיה, כשהסימנים של הדלקת יכולים להיות כאבים, דימומים, הפרשות מוגלתיות, תכיפות במתן שתן, עלייה בחום הגוף ועוד.

בהיעדר זיהוי מוקדם וטיפול הולם עלולה דלקת האגן להביא לשורה ארוכה של בעיות, לרבות דלקות בקרום הצפק או בקרום הכבד, מורסה בשחלות האישה ועוד. הטיפול לרוב הוא אנטיביוטי וניתן לעיתים באשפוז.

דלקת בחצוצרות

דלקת החצוצרות נמצאת בשנים האחרונות במגמת עלייה בעולם, כשגם כאן בדרך כלל תיגרם הדלקת עקב מחלות מין – במקרה הזה בעיקר עגבת, כלמידיה או זיבה. יחד עם זאת ייתכן שהדלקת תיגרם בעקבות חיידקים שאמורים לשהות בנרתיק ובצוואר הרחם באופן קבוע, אבל מסיבה שאינה ידועה מגיעים עד לחצוצרות ומביאים להיווצרות דלקת.

כאשר נוצר מגע בין רירית הנרתיק והצוואר ובין החלק הפנימי של הרחם, כמו בעת לידה או הפלה, גדלים הסיכויים לזיהומים. הסיכויים לדלקת עולים משמעותית בנשים עם התקן תוך רחמי או לחלופין אצל נשים שקיימו יחסי מין עם פרטנרים רבים.

דלקת החצוצרה עלולה להגיע בקלות לאיברים הסמוכים ולפגוע בשחלות או בכבד למשל. התסמין העיקרי הוא כאבים עזים בבטן התחתונה, שמתגברים לרוב בעת קיום יחסי מין או מאמצים פיזיים. ייתכן גם דימום בנרתיק.

דלקת בנרתיק

דלקות בנרתיק האישה נפוצות במיוחד ומהוות סיבה עיקרית שנשים רבות מבקרות אצל גיניקולוג. יש באזור הנרתיק שורה ארוכה של חיידקים, חלקם נמצאים בו באופן טבעי לחלוטין: חיידקים לקטובצילים הם ה"טובים" במידה מסוימת ולצידם תמצאו חיידקים דוגמת סטרפטוקוק, גרדנרלה, חיידקים אנאירוביים ועוד. הדלקת עצמה נחלקת לוגינוזיס בקטיראלי, פטרת הנרתיק וטריכומוניאזיס, לכל אחת מהן דרכי אבחון שונים, תסמינים פיזיים נבדלים ודרכי פתרון ספציפיות.

בכל מקרה מדובר בבעיה שללא טיפול הולם עלולה לגרום לאי נוחות ולכאבים עזים אצל האישה, כמו גם לשבש את הפעילות המינית שלה או את סיכויי הפוריות לתקופה מסוימת. זכרו שנשים הסובלות מדלקות בנרתיק נמצאות בקבוצת סיכון מוגבר לאיידס עקב הכמות הקטנה יחסית של חיידקים לקטובצילים אצלן.

דלקת בדרכי השתן

זיהום בדרכי השתן נפוץ במיוחד אצל נשים ונגרם עקב חיידקים המגיעים בדרך כלל לשלפוחית השתן. את הזיהומים מחלקים לשלושה סוגים עיקריים: הנפוץ מכולם הוא זיהום בשלפוחית השתן עצמה (ציסטיסיס), ולצד זה עלולים להתפתח זיהומים בשופכה (אורתריטיס) או בכליה (פיאלונפריטיס).

התסמינים הפוטנציאליים של הדלקת הם כאבים או צריבות בעת מתן שתן, תכיפות יתר במתן שתן או לחלופין קושי לתת שתן גם כשמרגישים בכך צורך, הפיכת השתן לעכור או לבעל ריח רע, דימום בשתן ועוד. לצד זה הנשים נוטות להרגיש מבוכה ולסבול משיבוש דרמטי של שגרת החיים שלהן.

כל אישה שנייה תסבול מדלקת בדרכי השתן בשלב מסוים בחייה, אבל חשוב להכיר את גורמי הסיכון ולשמור על היגיינה.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

אז מה עדיף: הפלה פרטית או ציבורית? תקראי ותחליטי

דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: