חיסונים בהיריון

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!


חיסונים בהריוןהיריון הוא מצב מיוחד בו הגוף עובר שינויים ואמור לעמוד בפני אתגרים לא פשוטים גם כאשר הבריאות היא במצב תקין.

הקושי לעמוד באתגרים מתגבר אם נוספים לכך קשיים כמו נגיפים הפולשים לגוף ומחלישים עוד את המערכת החיסונית. המחלות להן גורמים הוירוסים יכולות לפגוע גם באישה וגם בעובר. אילו חיסונים מומלצים בהקשר של היריון? מה מומלץ לקחת לפני ההיריון ומה במהלכו?

חיסונים שמומלץ לקחת לפני ההיריון

חיסונים שמומלץ לקחת לפני ההיריון הם חיסונים בהם ניתנת מנה של וירוס חי מוחלש אשר עלול לגרום למחלה באופן קל. חיסונים מסוג זה לא ניתנים במהלך ההיריון

חיסון חזרת- חצבת- אדמת

הידבקות במחלות אלה מעמידה בסכנה את העובר. כל אחת מן המחלות עלולה לגרום לנזקים משמעותיים אצל העובר או לפגוע במהלך התקין של ההיריון

חצבת: אישה החולה בחצבת מעלה באופן משמעותי את הסיכוי ללידה מוקדמת או להפלה.

חזרת: מחלת החזרת בשליש הראשון של ההיריון מעלה משמעותית את הסיכוי למות העובר.

אדמת: מחלת האדמת מעלה את הסיכון להפלה ועלולה גם לגרום למומים במוח, בלב ובעיניים.

באופן עקרוני, החיסון למחלה זו, חיסון משולש הנקרא גם MMR ניתן לתינוקות הנולדים בארץ בטיפת חלב, כך שנשים שנולדו בארץ מחוסנות. נשים שלא נולדו בארץ צריכות לבדוק האם הן מחוסנות נגד מחלות אלה. ניתן לבדוק זאת באמצעות בדיקת דם אם אין תיעוד כתוב. במידה אישה אינה מחוסנת עליה לקבל שני חיסונים בהפרש של חודש זה מזה.

חיסון נגד אבעבועות רוח

עד שנת 2008 לא ניתן חיסון נגד אבעבועות רוח ולכן התחסנות הגוף נעשתה רק לאחר הידבקות במחלה. אם אישה לא חלתה במחלה בילדותה עליה להתחסן. הידבקות באבעבועות רוח בזמן ההיריון מעלה משמעותית את הסיכון לפתח סיבוכים כמו דלקת ריאות או לגרום למומים אצל העובר. החיסון מפני המחלה כולל שני חיסונים בהפרש של כחודש זה מזה.

מה עושה מישהי בהיריון שלא קיבלה חיסון MMR  או אבעבועות רוח?

אם מישהי כבר נמצאת בהיריון ואינה מחוסנת עליה לנהוג משנה זהירות על מנת שלא להידבק: להימנע מחשיפה לאדם שחולה, לשמור על היגיינה כמו שטיפת ידיים לעיתים קרובות. אם היתה חשיפה בזמן ההיריון לאדם החולה באחת המחלות הללו יש לדווח לרופא המטפל.

חיסונים שמומלץ לקחת במהלך ההיריון

בחיסונים אלה, לעומת החיסונים שלוקחים לפני ההיריון, ניתנת מנה של וירוס מומת ולכן לא קיים סיכון של הידבקות במחלה בכלל.

חיסון נגד שפעת

שפעת היא מחלה שרובנו חולים בה באופן שאינו קשה מדי והיא חולפת לאחר מספר ימים. נשים בהיריון נמצאות באחת מקבוצות הסיכון לחוות את המחלה בצורה קשה יותר ואף לפתח סיבוכים של המחלה הנוגעים בעיקר למערכת הנשימה כמו דלקת ריאות.

בעקבות סיבוכים עלולה האישה להזדקק לאשפוז, מה שמגביר את חשיפתה לוירוסים. כאשר אישה הרה מתחסנת נגד שפעת, היא מחסנת לא רק את עצמה אלא גם את העובר המקבל נוגדנים דרך השליה. האפקט של החיסון נשמר גם לאחר הלידה. נמצא כי חיסון נגד שפעת בזמן ההיריון מפחית את הסיכון לחלות בשפעת אצל התינוק ואת הסיכוי שיתאשפז בעקבות שפעת.

מתי מומלץ להתחסן נגד שפעת?

ניתן להתחסן נגד שפעת בכל שלב של ההיריון.

חיסון נגד שעלת

במסגרת החיסונים הניתנים בטיפת חלב ניתן גם חיסון נגד שעלת. למרות זאת מומלץ לאישה לבדוק האם היא אכן מחוסנת והאם קיבלה שני חיסונים בהפרש של חודש.

ללא חיסון הדחף (החיסון השני) האפקט של החיסון למעשה מתבטל במהלך השנים. אם קיבלה האישה חיסון אחד בלבד, היא תקבל כעת את החיסון השני. כמו חיסון נגד שפעת, גם חיסון נגד שעלת יגן על התינוק גם לאחר הלידה עד שיקבל את החיסון בעצמו.

מתי מומלץ להתחסן?

כדאי להתחסן בשבועות 27-36 להיריון.

חיסונים בהריון
דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: