בדיקה שיגרתית אצל גיניקולוג

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!


בדיקה שיגרתית אצל גיניקולוגגיניקולוגיה – או רפואת נשים – עוסק במערכת הרבייה הנשית. כל אישה צריכה לבקר אצל גיניקולוג במצבים מוגדרים, כאשר בדרך כלל הביקור ייעשה כאשר האישה סובלת מבעיה מסוימת: נניח כאבים בעת קיום יחסי מין או לחלופין קושי להיכנס להריון.

הכל טוב ויפה, אלא שההמלצה הברורה לכל אישה היא לבקר אצל הגיניקולוג באופן תקופתי לבדיקות שגרתיות. הרבה מאד נשים אינן מקפידות על כך, בעיקר בגלל המבוכה שביקור כזה מעורר אצלן, ולכן עלולות לפספס דברים רבים. במאמר הבא נציג בפניכן את ההמלצות העיקריות המוצעות כיום בתחום.

התדירות כן קובעת

עם כל חוסר הנוחות הכרוכה בבדיקה אצל גיניקולוג, מומלץ כיום לכל אישה שפעילה מבחינה מינית לבצע אותה אחת לשנה לפחות, כשההמלצה הזו נכונה גם אצל נשים מעל גיל 18 שאינן מקיימות יחסי מין. בנוסף לכך מומלץ לנערות בשלבים הראשונים של ההתפתחות המינית שלהן לבקר אצל הגיניקולוג לצורך בדיקה שגרתית וקבלת מידע חיוני בתחום. מועד מומלץ לעשות זאת הוא לקראת או אחרי קבלת המחזור החודשי, פרק זמן שהוא במידה רבה קו פרשת המים בכל הנוגע לתפקוד של מערכת הרבייה הנשית.

במהלך הבדיקה הגיניקולוגית ניתן ללמוד הרבה מאד דברים על מידת התפקוד של מערכת הרבייה הנשית, לאתר בעיות נקודתיות דוגמת זיהומים או מחלות וכן הלאה: ההתבוננות על ביקור אצל הגינקולוג צריכה להיות במונחים של פתרון מונע או אבחנתי ולא בהכרח טיפול בבעיות נקודתיות. זאת להבדיל מחלק מהרופאים האחרים אשר הביקור אצלם שמור רק לכל אותן מחלות. חשוב לזכור זאת היטב.

הבדיקה של הגיניקולוג מבוססת על בחינה ויזואלית וידנית של האזור המוצנע באמצעות ספקולום, עם מישוש של השחלות והרחם שנועד לראות האם הצורה שלהם תקינה. בחלק מהמקרים מחליט הגיניקולוג לקחת משטח מצוואר הרחם – בדיקה המכונה "פאפ " – וזאת על מנת לגלות תאים שאינם תקינים ושעלולים להצביע על מחלות שונות. בדיקה נפוצה אחרת שיכולה להתבצע כאשר יש יסוד מסוים להאמין שמשהו אינו בסדר אצל האישה היא בדיקת אולטרה סאונד של הרחם, החצוצרות והשחלות.

המצבים החריגים בהם מומלץ לפנות לגינקולוג

התדירות המומלצת של ביקור אצל גיניקולוג עבור כל אישה היא כאמור אחת לשנה לפחות. יחד עם זאת רצוי מאד שהיא תיראה גיניקולוג בכל פעם שמופיעים אצלה מספר סימני אזהרה שעלולים להצביע על כך שדבר מה אינו כשורה במערכת הרבייה שלה.

מחזורים חודשיים חריגים בדימום או בעוצמת הכאבים שלהם, הפרשות מאסיביות או גרד בנרתיק, כאבים שאי אפשר להסביר בבטן התחתונה, דלקות חוזרות ונשנות בדרכי השתן, נפיחויות בבטן או תופעות פיזיות של גיל המעבר – אלו הם חלק מהמצבים בהם רצוי לראות גיניקולוג בהקדם האפשרי. ההמלצה שלנו היא לא לסמוך על כך שהתסמינים האלה יעברו מעצמם וגם לסמוך כמה שפחות על "דוקטור גוגל" – יש דברים שאפשר לספק לגביהם תשובה רק לאחר בחינה פיזית של המקום על ידי בעל מקצוע.

כמו כן מומלץ לגשת לגיניקולוג עם הכניסה להריון או לחלופין כאשר האישה מנסה להיכנס להריון אבל לא מצליחה (גם אם עדיין היא לא הגיעה למצב המוגדר של אי פיריון לאחר שנה של ניסיונות). הסיבה היא שיכול להיות שהיא סובלת כבר עכשיו מבעיית פוריות שמקשה על ההריון או עושה משהו בצורה שאינה טובה.

נשים הנמצאות לקראת שינוי באמצעי המניעה שהן מתבססות עליהם רצוי מאד שיעשו זאת לאחר בדיקה ובאישורו של הגיניקולוג, וזאת על רקע העובדה שישנם אמצעי מניעה שפחות מתאימים לחלק מהנשים או שנחשבים לפחות יעילים.

דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: