סרטן צוואר הרחם

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!


סרטן צוואר הרחםסרטן צוואר הרחם מתרחש כשתאים חריגים על צוואר הרחם מאותרים בבדיקות הדמיה, וצומחים ללא שליטה. צוואר הרחם הוא החלק התחתון של הרחם הנפתח לנרתיק.

סרטן זה ניתן לטיפול בהצלחה כאשר הוא מאובחן מוקדם, ואכן ניתן לאיתור ברוב המקרים בשלב מוקדם ביותר, באמצעות בדיקת פאפ שגרתית.

מה גורם לסרטן צוואר הרחם?

רוב סוגי סרטן זה נגרמים כתוצאה מווירוס הפפילומה האנושי, הנקרא גם HPV. אישה עלולה להידבק בווירוס כתוצאה מקיום מגע מיני עם אדם הנושא את הווירוס. קיימים סוגים רבים של וירוס הפפילומה האנושי, אך לא כולם גורמים לסרטן צוואר הרחם. חלקם גורמים ליבלות באברי המין, וסוגים אחרים מתרחשים ללא כל תסמינים.

בשל הסיכונים לסרטן צוואר הרחם כתוצאה מווירוס הפפילומה האנושי, חשוב שנשים יקפדו על בדיקות פאפ שגרתיות, העשויות לאתר שינויים בתאי צוואר הרחם לפני שהם הופכים לסרטניים. כאשר מטפלים מוקדם בשינויים אלו בתאים, ניתן למנוע את הסרטן.

תסמיני סרטן צוואר הרחם

שינויים חריגים בתאי צוואר הרחם גורמים במקרים רבים לתסמינים, אך הם מופיעים רק אם הם הופכים לתאים סרטניים.

התסמינים עשויים לכלול: דימום חריג מהנרתיק, כגון דימום בין מחזורי הווסת, לאחר קיום יחס מין, או לאחר גיל המעבר; כאבים בבטן התחתונה או באגן; כאבים במהלך קיום יחסי מין; והפרשה חריגה מהנרתיק.

אבחון סרטן צוואר הרחם

במסגרת בדיקת אגן, הרופא מבצע בדיקת פאפ, במהלכה הוא משפשף מדגם קטן של תאים מעל פני השטח של צוואר הרחם על מאת לאתר שינויים בתאים. אם הבדיקה מצביעה על שינויים חריגים בתא, הרופא עשוי לבצע בדיקות אחרות כדי לאתר תאים סרטניים על צוואר הרחם.

הרופא עשוי גם לבצע בדיקת פאפ ולקחת מדגם רקמות, בהליך הנקרא ביופסיה, אם האישה חווה תסמיני סרטן צוואר הרחם, כגון דימום לאחר קיום יחסי מין.

טיפול בסרטן צוואר הרחם

הטיפולים ברוב שלבי סרטן זה כולל ניתוח, כגון כריתת הרחם והסרת בלוטות הלימפה מהאגן, עם או ללא הסרת השחלות והחצוצרות; כימותרפיה; וטיפול בקרינה.

בהתאם לגודל הסרטן, יתכן שהטיפול יכלול גישה אחת או יותר, או שילוב של גישות. גישת כריתת הרחם היא קו טיפול קיצוני, אך לא תמיד קיים צורך בהליך זה, במיוחד כאשר הסרטן מאובחן בשלב מוקדם ביותר.

אבחנת סרטן צוואר הרחם היא קביעה שמשנה את החיים, ואישה עלולה לחוש אובדן שליטה על חייה. לכן מומלץ להתייעץ עם בני המשפחה, חברים, יועץ מקצועי או להשתתף בקבוצות תמיכה.

האם ניתן למנוע את סרטן צוואר הרחם?

בדיקת פאפ היא השיטה הטובה ביותר לאיתור שינויים בתאי צוואר הרחם, העלולים להוביל לסרטן. הקפדה על בדיקות שגרתיות כמעט תמיד מובילה לאיתור השינויים בתאים לפני שהם הופכים לסרטניים. חשוב לבצע את הוראות הרופא לאחר כל תוצאה חריגה של בדיקת פאפ, כך שניתן יהיה לטפל בשינויים חריגים בתאים, ולסייע במניעת סרטן צוואר הרחם.

אם האישה בגיל 26 או צעירה יותר, היא יכולה לקבל חיסון לווירוס הפפילומה האנושי, המגן מפני סוגים נוספים של וירוס זה, הגורמים ברוב המקרים לסרטן.

דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: