חיסון נגד וירוס הפפילומה

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!


חיסון נגד וירוס הפפילומהנגיף הפפילומה האנושי (HPV) הוא למעשה קבוצה של יותר ממאתיים מיני נגיפים אשר מועברים במהלך קיום יחסי מין.

נגיפים אלה מדביקים את רקמות העור וכן את הריריות בבני האדם, גורמים ליבלות בדרכי המין ועלולים להיות בעלי בסיס סרטני. לראיה העובדה שנגיף הפפילומה מוגדר כיום כגורם המרכזי המביא לסרטן צוואר הרחם וכן לגורם שעלול להביא גם לסוגים אחרים של סרטן.

מעבר לזהירות המתבקשת בקיום יחסי מין, שנדרשת בכל מקרה, דרך הפעילות הנפוצה בפני הנגיף היא באמצעות חיסון ייעודי. זאת על רקע העובדה שבדרך כלל ההדבקה בוירוס הפפילומה לא כוללת תסמינים ראויים לזיהוי. אז מה בעצם החיסון הזה עושה? והאם זה בטוח?

החיסונים העיקריים נגד וירוס הפפילומה

נכון לעכשיו ישנם בישראל שני תרכיבים המסייעים למנוע את וירוס הפפילומה, על שניהם ממליץ משרד הבריאות. התרכובת הראשונה עונה לשם Carvarix והשנייה Gardasil. החיסונים האלה מכילים לא יותר מאשר את המעטפת הריקה של הנגיף ולא חומר גנטי שלו, כך שהחשש מהידבקות בנגיף בעקבות החיסון (שקיים בחלק משמעותי מהחיסונים האחרים) אינו רלוונטי כאן.

שני החיסונים מספקים הגנה עקב זיהומים מזני 16 ו-18 של וירוס הפפילומה, אשר מביאים לרוב המקרים של צוואר הרחם כתוצאה מהוירוס ולכ-50% ממקרי הסרטן המופיעים באיברי המין ובאזור שלהם. את החיסונים האלה מקבלים באמצעות זריקה לזרוע, כאשר יש לתת שתיים או שלוש מנות תוך כשישה חודשים. על פי עמדת הגורמים הרשמיים (עוד נגיע לזה) החיסונים האלה בטוחים לחלוטין.

כאשר נכנסים בעובי הקורה מבחינים במספר הבדלים מהותיים שקיימים בין שני סוגי החיסונים שהוזכרו מעלה. כך למשל Gardasil מספק הגנה מפני זנים נוספים של וירוס הפפילומה המביאים ליבלות באיברי המין – זהו החיסון היחידי שגברים עושים כיום. Cervarix מתאים לשימוש על ידי נשים ללא גיל מקסימלי.

האם זה מומלץ?

החיסון נגד נגיף הפפילומה הוכנס לסל הבריאות במדינת ישראל לפני מספר שנים, כאשר ההמלצה כיום היא לבצע אותו לגברים ולנשים בגילאי 13-26. בקבוצה העליונה של הגילאים ההמלצה נראית מובנת מאליה על רקע הפעילות המינית הצפויה אצל רוב האוכלוסייה, אך עולות שאלות ביחס לגילאים המוקדמים יותר (בעיקר 13-15).

הסיבה שמקבלים את החיסון בגילאים אלה קושרה לעובדה שהתגובה החיסונית של הגוף בגילאים מוקדמים היא לרוב טובה יותר. כמו כן, את החיסון מומלץ לקבל לפני שמתחילים בפעילות מינית, כך שאין גיל מוקדם "מדי" מהבחינה הזו. החיסון אמור לספק הגנה לתקופה של כ-15 שנה.

בשנים האחרונות הועלו לא מעט טיעוני נגד כנגד חיסון וירוס הפפילומה, בתואנה שהוא כולל סיכונים משל עצמו. כך למשל עלתה הטענה לפיה החיסון עלול להביא לתסמונת הכאב הכרוני אצל מי שמקבל אותה וגם לתסמינים דוגמת ירידה בלחץ הדם שעלולה לגרום להתעלפויות ולחולשה.

הגישה הרפואית המקובלת היא שהקשר הזה לא קיים כיום, וזאת באמצעות מחקרי סקירה מקיפים שנעשו ברחבי העולם בשנים האחרונות. במחקרים אלה נמצא שלא הייתה השפעה לחיסון על אחוז הסובלים מהבעיות שתוארו מעלה, כך שהאחוזים היו דומים בקרב מי שקיבל את החיסון וגם מי שלא.

כן צריך לקחת בחשבון תופעות לוואי נקודתיות המופיעות בגוף האדם שמקבל אותו, בעיקר במקרה בו מדובר בילדים או בנערים צעירים יחסית. בין היתר מדובר כאן על כאבים, נפיחות או אדמומית מקומית באזור בו ניתנה הזריקה. ייתכנו במצבים מורכבים יותר, עד פרק זמן של כשבועיים אחרי החיסון, תסמינים דוגמת כאבים במקומות שונים בגוף, סחרחורות, בחילות ועוד. אלה אמורים לחלוף מעצמם, אך תסמינים חריגים בעוצמתם או כאלה שאינם חולפים יכולים להדליק נורות אזהרה.

אולי יעניין אותך גם:

הסרת ציסטה בשחלה? ניתן להחיש את ההחלמה בבית חולים שיקומי!

דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: