כריתת צוואר הרחם

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!


כריתת צוואר הרחםהליך כריתת צוואר הרחם (LEEP) מבוצע כשמתעורר הצורך בהסרת רקמה חריגה מצוואר הרחם. הניתוח מבוצע באמצעות כבל חשמלי דק אשר מכיל זרם במתח נמוך.

הצורך בביצוע כריתת צוואר הרחם עשוי להתעורר לאחר קבלת תוצאות של הליך קולוסקופיה וביופסיה של צוואר הרחם, שאישרו תוצאה חריגה שנחשדה במהלך בדיקת פאפ. במקרים מסוימים, הרופא בוחר לבצע את הניתוח במקום ביופסיה.

זהו סוג של טיפול המונע סרטן צוואר הרחם ומטרתו להסיר תאים חריגים מצוואר הרחם. ההליך נחשב ליעיל ובטוח.

מהלך כריתת צוואר הרחם

במהלך ניתוח לכריתת צוואר הרחם, המטופלת שוכבת על הגב כשרגליה נתמכות בארכובות, בדומה לבדיקת פאפ. הרופא משתמש בספקולום על מנת להפריד בעדינות את דפנות הנרתיק, כך שהוא יכול לבדוק את החלק הפנימי של הנרתיק וצוואר הרחם.

חומר הרדמה משמש על מנת להקהות את צוואר הרחם, והמטופלת יכולה גם  לקבל תרופה לשיכוך כאבים באמצעות גלולה או בצורת עירוי תוך ורידי (IV). כשחומר ההרדמה מתחיל להשפיע, הרופא משתמש בכבל חשמלי דק לחיתוך שכבה דקה של רקמה חריגה מצוואר הרחם.

בסיום ההליך, הרופא אוטם את כלי הדם באזור על מנת למנוע דימום. הוא עשוי גם להשתמש במשחה מיוחדת שנקראת מונסל. התאים נשלחים לבדיקה במעבדה.

הצורך בכריתת צוואר הרחם

כריתת רחם מבוצעת בקליניקה או בבית חולים ואורכת כעשר דקות. בסיום ההליך, המטופלת יכולה לשוב לביתה.

ההליך יכול לשמש לשם טיפול בשינויי תאים על צוואר הרחם, והוא מסייע באבחון תאים חריגים. הרקמות המוסרות במהלך הכריתה ניתנות לבדיקה לאיתור שינויים חריגים בתאים או סרטן.

הניתוח נחשב כיעיל ביותר לשם טיפול בשינויים חריגים שהתגלו על תאי צוואר הרחם, ואם כל הרקמה החריגה מוסרת, אין צורך בניתוח נוסף. חלק מהמחקרים מצאו שרופאים הצליחו להסיר את כל התאים החריגים כמעט בכל ניתוח, אך החריגות עשויות לשוב בעתיד ואז קיים צורך בניתוח חוזר, או שהרופא ימליץ על בדיקות נוספות או על טיפול אחר.

סיכוני כריתת צוואר הרחם

במהלך הניתוח, המטופלת עשויה לחוש חוסר נוחות קלה או התכווצויות, אך אינה מרגישה את פעולת החיתוך או החום הנובע מהכבל החשמלי, הודות להשפעת חומר ההרדמה.

רוב הנשים אינן סובלות מבעיות או תופעות לוואי לאחר כריתת צוואר הרחם, ואם אישה נכנסת להריון לאחר ההליך, הסיכויים שלה ללידה מוקדמת, גבוהים יותר.

בעיות נדירות העשויות להתפתח לאחר הניתוח כוללות זיהום של צוואר הרחם או הרחם, או הצרת צוואר הרחם, אשר עלולים להקשות על ההיריון.

דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: