בדיקת מי שפיר

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!


בדיקת שפירלבדיקת מי שפיר יצא שם של בדיקה מאיימת במידה מסוימת, בדיקה הטומנת בחובה סיכונים ולעיתים נשים מתלבטות האם לגשת אליה או לא.

בדיקת מי שפיר היא הדרך לראות את המטען הגנטי של העובר במטרה לגלות מומים כרומוזומליים כמו תסמונת דאון או מחלות גנטיות בבדיקה ספציפית יותר. מהי בדיוק בדיקת מי שפיר? איך היא נערכת ולמי מומלץ לבצע אותה?

מה נותנת הבדיקה?

מי השפיר מקיפים את העובר ברחם. השק שבתוכו מתפתח העובר מלא במי שפיר. מי השפיר נוצרים מהפרשות העובר ובהמשך גם מהשתן העוברי. בנוסף הם מכילים תאים נוספים של העובר כמו תאי עור וגם תאים ממערכת העיכול והנשימה שלו. בשאיבת מעט נוזל ניתן לבדוק את התאים העובריים שבתוכו וכך ללמוד על המטען הגנטי של העובר.

למי מומלץ לבצע את הבדיקה?

בדיקת מי שפיר מומלצת וגם נכללת בסל הבריאות במקרים הבאים:

  • כשגיל האישה הוא 35 ומעלה עם כניסתה להיריון.
  • כאשר האישה נשאית של מחלה תורשתית הניתנת לבדיקה בבדיקת מי שפיר כמו תסמונת ה- X השביר.
  • כאשר רמת החלבון העוברי שנמצאה בבדיקת חלבון עוברי היא גבוהה ועלולה להעיד על בעיה.
  • כאשר עולה חשד לבעיה כרומוזומלית, במיוחד חשד לתסמונת דאון.
  • כאשר האישה נדבקה במחלה זיהומית ורוצים לוודא שהעובר לא נדבק במחלה. כך למשל כאשר ישנו חשד להידבקות האישה בוירוס הציטומגלו (CMV).

מתי כדאי לבצע את הבדיקה?

ניתן לבצע את הבדיקה עד שבוע 23, כלומר 22 + 6 ימים. עם זאת, לא כדאי לדחות את הבדיקה לרגע האחרון. מומלץ לעשות זאת בין השבוע ה- 16 לשבוע ה- 20 על מנת שהתוצאות יספיקו להתקבל עד השבוע ה- 23.

מאוחר יותר, אחרי השבוע ה- 23, עולה הסיכון ללידה מוקדמת בעקבות הבדיקה ולכן היא נעשית רק אם ישנו חשד סביר לבעיה רפואית או גנטית. בשבועות 24-26 הסיכון גבוה אף יותר ולכן לא מבצעים את הבדיקה מעבר לשבוע 24.

מהלך הבדיקה

לפני הבדיקה מתבצעת בדיקת אולטרסאונד על מנת לבדוק את דופק העובר, הערכת גודלו, מיקומו ומיקומה של השליה וגם בדיקת כמות מי השפיר שישנה.

לאחר מכן נעשה חיטוי הבטן ומוחדרת מחט דקה תוך כדי הסתכלות באולטרסאונד בכדי להגיע לאזור בו נמצא כיס מי שפיר. כמות מי השפיר הנשאבת היא 20-30 סמ"ק שהם כ- 10% מכמות מי השפיר שישנה. הכמות החסרה מתמלאת תוך מספר ימים. הבדיקה אורכת מספר דקות.

האם הבדיקה כואבת?

הכאב בעקבות הבדיקה דומה לכאב שבדקירה של בדיקת דם. יהיו כאבים קלים באזור הדיקור מיד לאחר הבדיקה ויתכן שיהיו התכווצויות קלות בשעות שלאחר מכן. לעיתים רחוקות יכול להיות גם דימום קל או טפטוף של מי שפיר.

מהן ההוראות הנוגעות לבדיקה?

אין צורך בהכנה מוקדמת לבדיקה. לאחר הבדיקה יש להשאר במקום כחצי שעה לוודא שהכל תקין. בבית מומלץ לנוח ב- 24 שעות הקרובות ולהמנע ממאמצים משמעותיים גם יומיים- שלושה לאחר מכן. אם ישנו דימום, כאב או טפטוף מי שפיר שלא נעלמים לאחר מספר שעות, או אם עולה החום יש לגשת לרופא המטפל או לחדר מיון.

מהם הסיכונים בבדיקת מי שפיר?

לבדיקה יצא שם של בדיקה מסוכנת ונשים רבות חוששות ממנה. הסיכון להפלה הוא 1:300-1:500 דיקורים. השכיחות של הפלה וזיהום נמוכה יותר: 1:1000 דיקורים והסיכון לזיהום קשה מאוד עד כדי אובדן הרחם או מוות הוא נדיר ביותר ועומד על כ- 1:100,000 דיקורים. הסיכון לסיבוך גבוה יותר כאשר האישה עברה הפלות חוזרות, כאשר תוצאות החלבון העוברי הן גבוהות או אם עברה האישה ניתוח בטן.

כמה זמן לוקחת קבלת התוצאה?

תוצאה מתקבלת לרוב בין שבועיים לשלושה. ניתן לבצע בדיקה מהירה (FISH) בה מתקבלת תוצאה תוך יום- יומיים. ניתן לבקש מן המעבדה לשמור את תאי התרבית. כך, במידה ויהיה צורך בבדיקה נוספת, יהיו תאים מוכנים של העובר.

דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: