בעיות גיניקולוגיות אופייניות בגיל ההתבגרות

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!


בעיות גיניקולוגיות אופייניות בגיל ההתבגרותגיל ההתבגרות הוא אחת התקופות החשובות בחייה של נערה, שמתקדמת מאד בשלב הזה במסע שלה להיות אישה. זוהי תקופה מרגשת אבל גם עמוסת מתחים, לחצים ובעיות.

חלק משמעותי מהקשיים מכניס אותנו לשדה המשחק הגיניקולוגי. הגוף עובר בשנים אלה שינויים מרחיקי לכת, הנובעים בחלקם הגדול מעלייה משמעותית בהפרשת האסטרוגנים (הורמוני המין הנשיים): התחלת המחזור החודשי בסביבות בגיל 12, גדילת החזה, התעגלות הגוף, הופעת שיער, צמיחה לגובה וכן הלאה.

הבעיה היא שבעיות גיניקולוגיות אפשריות גם אפשריות בגיל ההתבגרות – במאמר הבא נציג בפניכם את הקשיים העיקריים המופיעים בגיל הזה.

מחזור לא סדיר

מרגע הופעתו של המחזור החודשי הוא אמור להפוך להיות סדיר, פחות או יותר, תוך פרק זמן של כשנתיים. הבעיה היא שאצל נערות רבות נוצר פער בין המצוי לבין הרצוי. מסיבות שונות המחזור לא מצליח להיות סדיר גם לאחר מספר שנים או מאבד את הסדר היחסי שהיה לו, מה שמקשה מאד על הנערה בתכנון חיי היום יום או אפילו בהתנהלות בשגרה (בשנים אלה מתפתח החשש שהמחזור יתפוס את הנערה דווקא כשהיא לא מוכנה).

יש לא מעט סיבות אפשריות לשיבושים במחזור, לרבות בעיות במערכת ההורמונלית של הנערה, שינויי מסגרות שמשפיעים על הגוף, מתחים נפשיים שעשויים להיות קשורים גם ללימודים או לחיי החברה ועוד. מומלץ לגשת לאבחון של גיניקולוג לאחר מספר מקרים של חוסר סדירות על מנת שיספק חוות דעת.

כאבים עזים ודימומים במחזור

מחזור חודשי הוא אף פעם לא נעים, אבל יש נערות אצלן התמונה מורכבת שבעתיים: הסיבה היא שהן סובלות מכאבי מחזור הנחשבים לחזקים. אין לכך אמנם הגדרה חד משמעית או קו גבול בין מחזור בעוצמת כאב סדירה לכזה החריג בכאבים שהוא מספק, אבל אינספור נערות כן מרגישות מדי פעם כאב משמעותי יותר במחזור – כאב שעלול להקשות עליה מאד בתפקוד השוטף.

גם כאן מדובר במקרה שמצריך בדיקה אצל בעל מקצוע, מכיוון שייתכן שמתחת לפני השטח גוף האישה והמערכות שבו אינם תקינים. הדברים אמורים גם במקרה של דימום מאסיבי מהווסת, אשר בנוסף לכאבים עלול ליצור מצבים של אנמיה על ההשלכות המורכבות שלה.

למרות שהמחזור תמיד עובר וישנן דרכים שונות להקל על הכאבים וחוסר הנוחות, כן חשוב שהנערה תיגש לרופא מאבחן בכל אימת שהתסמינים שתוארו מעלה מופיעים. הסיבה היא שהפרעות במחזור הווסת, או אפילו חוסר יכולת של הנערה להתמודד עם המצב, עלולים להצביע על מחלות קיימות, בעיות התפתחותיות וגם חלק מסוגי התסמונות, שיכולות להיות גם מולדות.

הפרשות נרתיקיות

הפרשות נרתיקיות אינן מאפיינות רק נערות כמובן: זהו למעשה הגורם הנפוץ ביותר המביא לכך שנשים כמכלול מבקרות אצל גיניקולוג. יש לא מעט סיבות אפשריות להפרשות מהסוג הזה, אשר בירור מקיף אצל בעל המקצוע יכול לגלות מהן בדיוק.

הגורם העיקרי הוא חיידק הגרנדרלה וניגליס, הגורם לכשליש מהמקרים. לצד זה עלולות ההפרשות להיות כתוצאה מדלקת צוואר הרחם, קנדידה (פטריית השמרים( ועוד. מכאן עולה שההפרשות יכולות בהחלט להדליק מספר נורות אזהרה אצל הנערה וגם בני המשפחה שלה, מה שמחייב אבחון וטיפול.

שיעור יתר

בגיל ההתבגרות דימוי הגוף של הנערה מתחיל להתעצב, כשהמשוואה כאן ברורה: שיעור יתר הוא מצב לא רצוי שפוגע משמעותית במראה של הנערה בעיני הסביבה וגם בביטחון העצמי שלה. למרות ששיעור בגוף הנערה בכלל ובאזור איבר המין בפרט הוא אחת מהתופעות הנורמליות של גיל ההתבגרות

תופעה הנגרמת עקב ההשתוללות ההורמונלית בשנים אלה – עדיין ייתכן מצב בו בעיות ואפילו מחלות בגוף הנערה יביא לשערות העודפות. בין היתר מדובר כאן בתסמונת השחלות הפוליציסטיות, בתסמונת קושינג או אפילו בגידולים המתפתחים בגופה של הנערה.

דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: