בדיקות דם בהיריון

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!


בדיקות דם בהיריוןההיריון הוא מצב טבעי שהגוף יודע היטב כיצד להתמודד איתו. עם זאת, הגוף עובר שינויים כאלה ואחרים בתקופה זו והמערכת החיסונית רגישה יותר.

לכן, במהלך ההיריון נדרש מעקב צמוד יותר אחר המתרחש, כולל מספר בדיקות דם. אילו בדיקות דם נדרשות במהלך ההיריון?

בדיקות שנעשות לפני ההיריון

לפני הכניסה להיריון יש לעבור מספר בדיקות לשלילת מחלות מסוימות או בדיקה האם ישנם נוגדנים כנגד מחלות

אדמת: הידבקות במחלת האדמת במחצית הראשונה להיריון מסוכנת לעובר ועלולה לפתח אצלו מומים שונים. לכן בטרם ההיריון על האישה לבדוק האם היא מחוסנת נגד אדמת ומה רמת הנוגדנים. אם אינה מחוסנת כלל עליה לקבל שני חיסונים בהפרש של חודש זה מזה. אם רמת הנוגדנים נמוכה עליה לקבל חיסון אחד.

עגבת: מחלת העגבת עלולה לגרום למומים קשים אצל העובר וגם למוות. לכן מתבצעת בדיקה השוללת כי האישה נדבקה במחלה או חולה בה. בדיקה זו מתבצעת לפני ההיריון או מיד עם גילויו.

בדיקות שנעשות בתחילת ההיריון או מספר פעמים במהלכו

בדיקת דם לאבחון היריון: בדיקת דם היא הדרך הוודאית ביותר לאבחון היריון. הבדיקה נקראת bHCG, או בשמה המלא: beta Human Chorionic Gonadotrophin. בבדיקה נבדקת רמתו של הורמון בטא, הורמון המופרש עם הכניסה להיריון עוד לפני יצירת השליה. רמת הורמון הגבוהה מ- 5MIU/ml מצביעה על היריון.

ספירת דם: ספירת דם נעשית במסגרת בדיקות דם כלליות מספר פעמים במהלך ההיריון. היא בודקת את כמות הכדוריות האדומות בדם ואת רמת ההמוגלובין. באמצעותה ניתן לגלות מצב של אנמיה ואת מצבה של מערכת החיסון.

בדיקת סוג דם: בדיקה זו מאבחנת את סוג הדם של האם (A, B,AB, O) וגם האם מרכיב נוסף בדם שנקרא Rh אצלה הוא חיובי או שלילי. במצב בו לאם Rh שלילי ולעובר חיובי על האם לקבל בשבוע 28 חיסון אנטי D שימנע התפתחות אנמיה אצל העובר.

רמת סוכר: בדיקה זו נועדה לגלות סוכרת טרום היריונית (לגילוי סוכרת היריון נערכת בדיקה ספציפית מאוחר יותר). הבדיקה נערכת מספר פעמים במהלך ההיריון במסגרת בדיקות דם כלליות.

נגיף ה- CMV: נגיף זה הנקרא גם ציטומגלו אינו מסוכן בד"כ אך לעובר הוא עלול לגרום לבעיות קשות. לכן נערכת בדיקה הבודקת האם לאישה נוגדנים לנגיף זה. במידה ולא תתבצע בדיקה זו מספר פעמים על מנת לוודא שאין הדבקה של העובר בנגיף.

טוקסופלסמה: נגיף זה נמצא במעיים של חתולים וניתן להיחשף אליו במגע עם בשר לא מבושל, חול של חתולים או צואתם. נגיף זה מסוכן לעובר לכן נערכת בדיקה האם לאישה נוגדנים לנגיף. אם לא, תתבצע בדיקה זו מספר פעמים לוודא שאין הדבקה של העובר בנגיף.

בדיקות נוספות בשליש הראשון

סקר ביוכימי שליש ראשון: בדיקה זו נערכת בשבועות 11 עד תחילת שבוע ה- 14 והיא משוקללת עם בדיקת השקיפות העורפית. הבדיקה נועדה לגלות תסמונות גנטיות כמו תסמונת דאון. בשקלול בדיקה זו לשקיפות העורפית עולה רמת הדיוק של השקיפות העורפית ל- 85%

בדיקות בשליש השני/ תחילת השלישי

סקר שליש שני: בדיקה זו נקראת גם בדיקת חלבון עוברי או תבחין מרובע. היא מתבצעת בשבועות 16-20 כשהזמן האופטימלי הוא שבוע 18. גם בדיקה זו מעריכה את הסיכון לתסמונת דאון וגם למומים בתעלת העצבים. היום, נבדקים ארבעה פרמטרים ולא שלושה כמו בעבר: חלבון עוברי, הורמון ההיריון- HCG, ההורמון אסטריול וההורמון אינהבין.

העמסת סוכר: בדיקה זו מתחלקת למעשה לשתי בדיקות: בדיקת סקר שהיא בדיקה שמבצעות כל הנשים להערכת רמת הסיכון לחלות בסוכרת היריון וכוללת שתיית 50 גרם סוכר, ובדיקה אותה מבצעות רק אלה שאותרו כבעלות סיכון גבוה לפתח את המחלה וכוללת שתיית 100 גרם סוכר.

דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: