התקן תוך רחמי

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!


התקן תוך רחמיהתקן תוך רחמי (IUD) הוא מכשיר קטן בצורת T, המשמש כשיטת אמצעי מניעת הריון רב פעמי, המיועד להחדרה לרחם האישה. לאחר טיפול בהתקן זה, מתרחשים שינויים ברחם, המקשים על הפריה והשתלת ביצית.

התקן תוך רחמי מאושר לשימוש על ידי ה-FDA ומכיל תרופות המשתחררות עם הזמן, על מנת להקל על השפעת מניעת ההיריון.

ההתקנים הוכחו כיעילים ב-99% למניעת הריון, אך למרות יעילותם הרבה, לא קיים אמצעי מניעה, למעט הינזרות, הנחשב כיעיל במאת האחוזים.

אופן החדרת התקן תוך רחמי

ההתקן זמין על ידי מרשם רופא בלבד, וחייב להיות מוחדר כראוי על ידי רופא מיומן. נדרשת בדיקת אגן על מנת להחדיר את ההתקן, והיא מבוצעת בדומה להליך בדיקת פאפ.

התקן תוך רחמי הוא מכשיר קטן בצורת T עם קצה חד חוטי המוחדר לרחם על ידי רופא, וההליך מבוצע במרפאה. כאשר ההתקן מוחדר לרחם, זרועות ה-T מקופלות למטה, אך כשההתקן ממוקם, הקצוות נפתחות החוצה על מנת ליצור את החלק העליון של ה-T.

ההתקן מוחדר לרחם עם בסיס ה-T מעל צוואר הרחם, וזרועותיו משתרעות בצורה אופקית על פני הרחם. קטע קצר של מחרוזת monofilament המצורפת להתקן, מתרחבת דרך צוואר הרחם לנרתיק. מחרוזת זו מאפשרת לוודא שההתקן עדיין נמצא ברחם.

אופן פעולת התקן תוך רחמי

ההתקן מונע תפיסת הריון באמצעות גרימה לדלקת מקומית קצרה שמתחילה כיממה לאחר החדרתו. התגובה הדלקתית ברחם מושכת תאי דם לבנים, המייצרים חומרים רעילים לזרע.

הפרעות ההורמון המשחררות פרוגסטרון, גורמות אף הן לשינוי קל בבטנת הרחם, ופוגעות בהשתלת הביצית בדופן הרחם. התקן תוך רחמי משנה גם את ריר צוואר הרחם, אשר מעכב את מעבר הזרע דרך צוואר הרחם.

סוגי התקנים תוך רחמיים

ההתקנים זמינים בשני סוגים שונים: שחרור נחושת או שחרור פרוגסטרון.

התקן המכיל נחושת – משחרר נחושת מחוט נחושת הנכרך סביב הבסיס. הנחושת המשוחררת תורמת לתגובה דלקתית ברחם המסייעת במניעת הפריית הביצית.

התקן המשחרר הורמונים – התקן זה משחרר הורמון פרוגסטין האנכי של ההתקן. הוא מעבה את ריר צוואר הרחם, יוצר מחסום לזרע, ומונע מבטנת הרחם להשתיל ביצית.

המקרים להם מתאים השימוש בהתקן תוך רחמי

רוב הנשים הבריאות יכולות להשתמש בהתקנים כאמצעי מניעה, אך הם אינם מתאימים לכל אישה. טרם החדרת ההתקן, אישה עוברת בדיקת הריון על מנת להבטיח שאינה בהריון, ונבדקת למחלות המועברות במגע מיני (STD).

המקרים בהם לא ניתן להשתמש בהתקן תוך רחמי הם כשקיים זיהום אגן מתמשך, כתוצאה ממחלת מין; סרטן הרחם או סרטן צוואר הרחם; דימום שאינו מוסבר בנרתיק; מבנה שאינו תקין או מעוות של ריר הרחם; וכשאישה אלרגית לנחושת או שיש לה מחלת וילסון, ואז אסור לה להשתמש בהתקן המכיל נחושת.

תופעות הלוואי של טיפול בהתקן תוך רחמי

תופעות הלוואי מוגבלות בעיקר לרחם ותלויות בסוג ההתקן שהוחדר. התקן המשחרר נחושת עלול לגרום להחמרת התכווצויות הווסת ולדימום מוגבר במחזור החודשי, למרות שהתקנים הורמונאליים מפחיתים ברוב המקרים את זרימת הווסת. נשים עם התקנים הורמונאליים עשויות לחוות מחזורים שאינם סדירים, במיוחד במהלך שלושה חודשים עד חצי שנה מההתקנה.

התקן תוך רחמי עלול גם לנקב את דופן הרחם ולחדור לחלל הבטן ובמקרה זה יש להוציאו בניתוח. ניקוב או טראומה לרחם הנגרם על ידי ההתקן, מתרחש אחת לאלף התקנים.

הטיפול בהתקן אינו גורם לכאב. תהליך ההחדרה מבוצע בקליניקת הרופא ועשוי לגרום לחוסר נוחות קצר זהה לכאבי וסת. ניתן להזריק חומר הרדמה לצוואר הרחם לפני הליך ההחדרה.

יתרונות ויעילות התקן תוך רחמי

יתרונות ההתקן כוללים את העובדה שהוא יעיל ביותר במניעת הריון, ניתן להוציאו בכל עת, והוא מתחיל לפעול כמעט מיד. עם הסרת ההתקן, ניתן לחזור במהירות לפוריות.

התקן תוך רחמי הורמונאלי יעיל ב-99% ומוחלף אחת לשלוש עד חמש שנים. התקן נחושת יעיל אף הוא ב-99%, וניתן להחלפה אחת לעשר שנים.

דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: