בדיקת AMH

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!


בדיקת AMHבדיקת AMH היא בדיקה שמספקת הערכה נוספת למידת הפוריות של אישה. זוהי דיקה המבוצעת לפני התחלתם של  טיפולי פוריות או על מנת לתכנן היריון עתידי והיא נערכת בשילוב של בדיקות נוספות המספקות יחד הערכה מדויקת יחסית. מהי בדיוק בדיקת AMH? מדוע היא מהווה מדד להערכת מידת הפוריות וכיצד נעשית הבדיקה?

מהו AMH

AMH או בשמו המלא הורמון אנטי מולריאני הוא הורמון המופרש מזקיקים קטנים בשחלה, זקיקים שגודלם קטן מ- 4 מ"מ והם נמצאים שלב ההתחלתי של התפתחותם. ככל שזקיק גדל כך מופרש פחות ופחות AMH ממנו. להורמון זה תפקיד חשוב בויסות התפתחותם של הזקיקים ובבחירת הזקיק הדומיננטי, הזקיק בו תתפתח עד לכדי הבשלה הביצית שתשתחרר לקראת הביוץ.

לפי מחקרים: רמת ההורמון מותאמת לכמות הביציות

ככל שאישה מתבגרת, כך הולכת כמות הביציות ויורדת. בהתחלה, כאשר נערה מגיעה לגיל הפוריות, נמצאים בשחלה 300,000-400,000 זקיקים. בכל מחזור חודשי, מלבד הביצית המשתחררת עם הביוץ, מאבדת האישה 600-900 זקיקים נוספים.

בנוסף, לא רק הכמות יורדת עם הגיל אלא גם איכות הזקיקים, כך שבגיל המעבר נותרים כמה אלפי זקיקים באיכות הפחות טובה. הערכת מספר הזקיקים שנותרו בשחלה הנקראים הרזרבה השחלתית מאפשרת להעריך את רמת הפריון. מחקרים רבים הראו שככל שהרזרבה השחלתית גבוהה יותר כך גבוהה יותר גם רמת ה- AMH.

באילו מקרים מבוצעת בדיקת AMH?

בדיקת AMH נערכת במקביל לבדיקות אחרות כמו בדיקת FSH, שהוא הרמון מגרה זקיק המביא להבשלת הזקיק וגם בדיקת אולטרסאונד. בדיקות אלה נערכות במקרים הבאים:

  • כאשר עומדים לפני טיפולי פוריות ורוצים להעריך את מינון הטיפול ההורמונלי שינתן על מנת שיספיק להבשלתן של ביציות אך שלא תיווצר תגובת יתר שחלתית בעת מתן זריקות להשראת ביוץ.
  • כאשר אישה מגיעה לגיל 30, גיל הנחשב משמעותי מבחינת הירידה בפריון ומעוניינת להעריך מהם הסיכויים להיכנס להיריון בגיל מבוגר יותר, האם להקפיא ביציות כעת בכדי להכנס להיריון מאוחר יותר או כאשר מדובר על נשים רווקות- להחליט על מועד הפניה לבנק הזרע
  • כאשר ישנם גורמים המפריעים לכניסה להיריון כמו שחלות פוליציסטיות
  • כאשר ישנם גורמי סיכון להתעברות ומקרים רפואיים נוספים.

הם ישנן הכנות מיוחדות לבדיקה?

לבדיקה אין צורך להתכונן מראש וגם ניתן לבצע אותה לכל אורך החודש, כולל בזמן הווסת וגם בכל שעה משעות היום.

כיצד נעשית הבדיקה?

הבדיקה היא בדיקת דם פשוטה בה נלקח דם מוריד הזרוע.

פענוח הבדיקה

בדיקת AMH בכל מקרה אינה נותנת תוצאה חד משמעית לכאן או לכאן, גם כאשר רמות ההורמון הן נמוכות מאוד. על מנת לקבל הערכה מדויקת ככל האפשר מומלץ לשקלל בדיקה זו עם בדיקות נוספות:

1-3.5 ננוגרם/מ"ל- מצב תקין

מעל 3.5  ננוגרם/מ"ל- מצב תקין אך יתכן גירוי יתר של השחלות כפי שקורה בשחלות פוליציסטיות.

0.7-0.9 ננוגרם למ"ל- סביר, מעט מתחת לממוצע

0.3-0.6 ננוגרם למ"ל- כמות ביציות נמוכה

מתחת ל- 0.3 ננוגרם למ"ל- כמות ביציות נמוכה מאוד

עם זאת, מחקרים הראו שנשים נכנסו להיריון גם עם רמת AMH של 0.15 ננוגרם למ"ל, במיוחד אם מתבצעים טיפולי פוריות, כך שיש להתחשב בכל הנתונים וכל מקרה הוא לגופו.

היכן ניתן לבצע בדיקת AMH?

למרות שבדיקת AMH היא בדיקה אמינה יחסית, בגלל המתאם החיובי שבין רמת ה- AMH לרזרבה השחלתית. למרות זאת, בדיקה זו לא ניתנת במסגרת קופות החולים. ניתן לבצע בדיקה זו באופן פרטי בחלק מבתי החולים במעבדה האנדוקרינית או במעבדות פרטיות.

בית חולים שיקומי לאחר הסרת ציסטה בשחלה
דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: