סרטן ומחלות טרום-סרטניות של אברי הרבייה בנשים

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!

סרטן ומחלות טרום-סרטניות של אברי הרבייה בנשיםכשמדברים על סרטן בהקשר של נשים, רובנו חושבים באופן כמעט אוטומטי על סרטן השד. זהו אכן הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים, עם נתונים מדאיגים שמצביעים על כך שאחת מבין כשמונה או תשע נשים תסבול מסרטן השד בשלב מסוים של חייה.

אלא שסוגים שונים אחרים של סרטן עלולים לתקוף את האישה, חלק מהם קשורים באופן ישיר לאיברים המרכיבים את מערכת הרבייה של האישה.

במאמר הבא נציג בפניכם את כל מה שחשוב לדעת על סרטן ומחלות טרום סרטניות של מרכיבי מערכת הרבייה של בנות המין היפה.

סרטן רירית הרחם

מבין סוגי הסרטן האפשריים במערכת הרבייה הנשית, סרטן רירית הרחם נחשב לנפוץ מכולם. הוא תוקף בדרך כלל נשים בעשרות השביעי של חייהן, כאשר הסיבה העיקרית לו ככל הנראה היא השינויים ההורמונליים המשמעותיים שנגרמים בגוף האישה בגיל המעבר ולקראת הפסקת המחזור החודשי. בדרך כלל יתחיל סרטן זה מהדופן הפנימית של הרחם, כשגורמי הסיכון העיקריים לו הם גיל, הורמונים, אי פיריון, גנטיקה, משקל עודף ומחזורי וסת הנחשבים לחריגים במובן מסוים.

סרטן מהסוג הזה מאובחן לרוב בשלבים מוקדמים יחסית, ומכאן שאחוזי ההצלחה בהתמודדות איתו הם גבוהים ביחס לסוגי סרטן אחרים. בשלבים מוקדמים נלחמים בגידול באמצעות ניתוח לכריתה של חלק מאיברי מערכת הרבייה, אך ייתכנו מצבים שיצריכו מספר טיפולים נוספים הנעשים במקביל.

סרטן צוואר הרחם

כמעט כל המקרים של סרטן צוואר הרחם נובעים מהידבקות של האישה בנגיף הפפילומה האנושי (HPV), כאשר בכוחו השלילי של הנגיף לפתח נגעים טרום סרטניים שעלולים להפוך תוך פרק זמן מסוים להיות סרטניים. החדשות המעודדות הן שבישראל אחוז הנשים החולות בסרטן מהסוג הזה נחשב לנמוך יחסית, בעיקר בגלל החיסון האפקטיבי שהנשים עושות או היכולת לאבחן אותו כבר בשלבים מוקדמים.

סרטן השחלות

סרטן השחלות תוקף בדרך גלל נשים בגילאים מבוגרים יחסית (65 ומעלה), אם כי גם נשים צעירות יותר אינן חסינות מפניו לחלוטין. הבעיה העיקרית של הסרטן הזה הוא היעדר התסמינים המזוהים איתו, מה שמקשה על האבחון ומקטין את סיכויי ההצלחה בהתמודדות. סרטן השחלות יתחיל, כפי שניתן להסיק משמו, באחת השחלות – יחד עם זאת בשלבים מאוחרים הוא עלול להגיע לרחם, לנרתיק או לחלל הבטן.

הטיפול בסרטן תלוי ברמת ההתפתחות שלו: החל מכריתה חלקית של השחלה ועד לניתוחים כירורגיים רחבי היקף המשולבים עם כימותרפיה והקרנות. ייתכן מצב בו יכרתו את כל הרחם, השחלות והחצוצרה.

סרטן החצוצרות

המאפיינים של סרטן החצוצרות דומים מאד לאלה של סרטן השחלות שסקרנו מעלה, הן מבחינת הממאירות והן בהתחשב במאפיינים הקליניים של המחלה, דרכי ההתפשטות שלה והסיכונים. זהו סוג נדיר יחסית של סרטן הנשים, שמתחיל מהחצוצרות אבל עלול להגיע בשלבים הבאים לאגן, לחלל הצפק או לאיברים מרוחקים יותר.

הגורמים הספציפיים לסרטן החצוצרות אינם ידועים, כשהצורך באבחון מהיר ומדויק נחשב כאן לחיוני שבעתיים: מועד האבחון משפיע בעשרות אחוזים על סיכויי ההתמודדות עם הסרטן.

סרטן הנרתיק

סרטן הנרתיק (הפות) הוא אחד הסוגים השכיחים פחות של סרטן אצל נשים, וגם הוא תוקף בדרך כלל בגילאים מאוחרים יחסית. הוא יתפתח לרוב בקצוות הפנימיים של השפתיים עקב גורמים שאינם ידועים לחלוטין.

ככל הנראה נגיף הפפילומה האנושי, בעיות עור בנרתיק, מחלת פיאג'ט או מצב טרום סרטני בעור הפתוח הם בין הגורמים שעלולים בסיטואציות מסוימות להביא לו. הסרטן כולל מגוון תסמינים לא נעימים, כשהטיפול העיקרי הוא ניתוח שיכול להיות משולב עם הקרנות וכימותרפיה.

דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: