בדיקת שקיפות עורפית

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!


בדיקת שקיפות עורפיתבדיקת שקיפות עורפית היא אחת מתוך שתי בדיקות הנעשות כבדיקות סקר להפחתת הסיכון ללידת ילד עם תסמונת דאון.

הבדיקה הנוספת היא בדיקת סקר ביוכימי הנעשית כבדיקת דם. תוצאות משוקללות של שתי הבדיקות נותנת תוצאה שאינה חד משמעית אלא סטטיסטית- מושווית עם תוצאות בדיקות אחרות לקבלת הערכה על הסיכון הקיים. מהי בדיוק הבדיקה? מהי השקיפות העורפית? כיצד היא נעשית?

מהי בעצם שקיפות עורפית?

באזור העורף ישנה לעובר שכבת נוזל דקה. שכבת נוזל זו ישנה רק בתחילת ההיריון עד שבוע 15. לאחר מכן היא נעלמת. בבדיקת השקיפות העורפית נמדד קוטר שכבת הנוזל. במצב תקין שכבת הנוזל היא דקה ולא אמורה להיות יותר מ- 2.5-3 מ"מ לכל היותר. אם שכבת הנוזל עבה יותר הדבר עשוי להצביע על בעיה בתהליך הניקוז של הנוזל.

ניקוז לא תקין עשוי להצביע על מומים גנטיים כמו תסמונת דאון אך גם על מומים נוספים כמו מום בלב. עם זאת, יש לזכור שזו אינה תוצאה חד משמעית אלא בדיקת סקר ולכן, על מנת לגלות את הדברים באופן חד משמעי יש לבצע בדיקות מעמיקות יותר כאשר מתקבלת תוצאה לא תקינה כמו סיסי שליה או מי שפיר.

כיצד נעשית הבדיקה?

הבדיקה נעשית לרוב באולטרסאונד בטני, לעיתים רחוקות, כשישנו קושי לאבחן באולטרסאונד בטני יתבצע אולטרסאונד וגינלי. בבדיקה בודק הרופא את היחס בין גודל העובר לקוטר הנוזל העורפי. היחס בין גודל העובר לקוטר הנוזל הוא המדד באמצעותו מחושב הסיכון לבעיה.

תוצאת הסיכון המתקבלת מושווית עם תוצאות של נשים אחרות באותה שכבת גיל וכך נראה האם רמת הסיכון גבוהה יותר ביחס לממוצע או נמוכה יותר. אם התוצאה זהה או נמוכה משמעות הדבר שהתוצאה תקינה. אם היא גבוהה יותר יש לערוך בדיקות נוספות.

מתי נעשית בדיקת שקיפות עורפית?

בדיקת שקיפות עורפית ובדיקת סקר ביוכימי של הדם יש לבצע בין השבוע ה- 11 לשבוע ה- 13 + 6 ימים. את השקיפות העורפית יש לבצע לפני בדיקת הדם.

רמת הדיוק של הבדיקה

רמת הדיוק גבוהה יותר כאשר נעשה שקלול של בדיקת השקיפות העורפית עם הסקר הביוכימי. אז מגיעה רמת הדיוק ל- 85%, כלומר- זיהוי של 85% מן המקרים בהם יש לעובר תסמונת דאון ופספוס של 15% מן המקרים. רמת דיוק זו אינה מעידה על המצב ההפוך, כלומר מספר הפעמים בהם התוצאה היא גבוהה אך למעשה מדובר בעובר בריא לחלוטין.

מצב זה יכול בהחלט לקרות אך כאמור עדיין יכול לקרות גם המצב ההפוך בו תינוק שלוקה בתסמונת אינו מאובחן. רמת הדיוק עולה עוד יותר אם מבצעים סקר ביוכימי שני שהוא בדיקת החלבון העוברי בין השבוע ה- 16 לתחילת השבוע ה- 20 כשהטוב ביותר הוא שבוע 18. אז עולה רמת הדיוק ל- 90%

האם נדרשת הכנה לבדיקות?

לבדיקת השקיפות העורפית לא נדרשת הכנה. לבדיקת הסקר הביוכימי יש צורך למלא שאלון, כולל תוצאת השקיפות העורפית. יש לבצע בדיקה זו לאחר השקיפות העורפית וקרוב אליה עד כמה שניתן.

בדיקת דם חדשה הבודקת סיכון לתסמונת דאון

היום ישנה בדיקת דם פשוטה היכולה אף היא לבדוק את המטען הגנטי של העובר ולהצביע על שינויים כרומוזומליים כמו במקרה של תסמונת דאון. בבדיקה זו, שהיא בדיקת דם רגילה של האישה, מבודדים את הדנ"א של העובר מתוך דם האם וניתן לבדוק את המטען הגנטי שלו. אחוז הדיוק של הבדיקה הוא גבוה מאוד, אך זוהי בדיקה אותה ניתן לבצע היום רק באופן פרטי ללא השתתפות של קופות החולים ומחירה אינו נמוך.

בדיקת שקיפות עורפית
דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: