בעיות במבנה התקין של הרחם

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!


בעיות מבנה התקין של הרחםלרחם חלק מהותי ביותר בתהליך ההיריון. כל תשעת חודשי ההיריון מתקיימים ברחם, כשהוא עובר שינויים ניכרים במהלך גדילת העובר והתפתחותו.

לעיתים ישנן בעיות במבנהו התקין של הרחם, המקשות על קליטת הביצית או על הכלת העובר לאורך כל צמיחתו. אילו בעיות ישנן וכיצד ניתן להתגבר עליהן?

מבנה הרחם

הרחם הוא איבר נראה כאגס הפוך- חלקו העליון מעוגל ורחב ואילו חלקו התחתון צר יותר. הרחם בעל דופן של שרירים עבים. הוא מצופה מבפנים ברירית הרחם המתעבה לקראת הביוץ.

אל הרחם מחוברות החצוצרות, צינוריות דקות המקשרות בין הרחם לשחלות, ואל הנרתיק מתחבר הרחם באמצעות צוואר הרחם. בימים רגילים אורכו של הרחם הוא כשמונה ס"מ ומשקלו כחמישים גרם. במהלך היריון הוא יכול להתארך לכדי 33 ס"מ ומשקלו (ללא העובר) יכול להגיע עד 1 ק"ג. מבחינה מבנית הרחם בנוי משלושה חלקים: קרקעית הרחם (פונדוס), גוף הרחם וצוואר הרחם.

מהם התסמינים של בעיות במבנה הרחם?

מבנה לא תקין של הרחם מתגלה לרוב בהקשר של ההיריון. פעמים רבות לא תדע על כך האישה לפני כן, במיוחד כשמדובר בבעיות מולדות. התסמינים יכולים להיות קושי בכניסה להיריון, הפלות חוזרות, לידה מוקדמת, מצג לא תקין של העובר המוביל לניתוח קיסרי. כשהבעיה היא שרירנים תסמין נוסף יכול להיות גם דימום וסתי חזק.

אילו בעיות במבנה הרחם ישנן?

ניתן לחלק את הבעיות המבניות ברחם לבעיות מולדות ובעיות שאינן מולדות.

בעיות מולדות

המקור לבעיות המולדות הוא היווצרות הרחם משני חלקים נפרדים שמתחברים ביניהם ויוצרים חלל אחד. שיבוש בהתחברות שני החלקים יכולה ליצור מספר בעיות:

  • רחם כפול: רחם המורכב משני חללים נפרדים, כשכל חלל עלול להוביל בנפרד אל צוואר הרחם והנרתיק.
  • חלל המופרד באמצע על ידי מחיצה: הפרעה זו היא הפרעה קלה יותר מן ההפרעה הקודמת- החללים כן התחברו ביניהם אך נותרה מחיצה ביניהם. כשהמחיצה היא עמוקה נראים שני החללים כשתי קרניים עם פתח לחצוצרה בקצה כל אחת, תופעה שנקראת רחם דו קרני.
  • רחם חד קרני: כאשר מחצית אחת של הרחם אינה מתפתחת כך שגודל הרחם הוא מחצית מגודל רחם תקין וישנו חיבור רק לחצוצרה אחת.

בעיות שאינן מולדות

בעיות שאינן מולדות הן בעיות שנוצרו עם הזמן וגורמות לעיוות המבנה התקין:

  • שרירנים (מיומות): גידולים שפירים שנחשבים שכיחים יחסית וישנם אצל כשליש מהנשים בגיל הפריון. לרוב הם אינם מפריעים. בעיה נוצרת כאשר השרירן בולט לחלל הרחם. השרירנים עלולים לגרום לדימום מוגבר בזמן הווסת, לקושי בכניסה להיריון וגם להפלות.
  • פוליפ: פוליפ הוא גידול ברירית הרחם. פוליפים הם לרוב שפירים. לא הוכח באופן חד משמעי כי פוליפ גורם לבעיות בכניסה להיריון או במהלכו, אך במידה וישנה בעיה בכניסה להיריון וגם נמצא אצל האישה פוליפ תינתן המלצה להסירו.
  • הידבקויות תוך רחמיות: הידבקויות אלה נראות כצלקת ונוצרות בעקבות זיהום תוך רחמי או פעולות שנעשו ברחם כמו גרידה. הידבקויות יכולות לגרום לאי פריון או הפלות חוזרות.

כיצד מאובחנות בעיות במבנה הרחם?

ההסתכלות על הרחם לאיתור בעיות במבנה שלו נעשות באמצעות בדיקת אולטרסאונד, הכוללת לעיתים הזרקת נוזל לקבלת תמונה ברורה יותר, צילום רחם- צילום רנטגן שנעשה בעזרת הזרקת נוזל ניגוד לחלל הרחם והסתכלות על פיזורו ברחם ובחצוצרות או היסטרוסקופיה אבחנתית בה מוחדר סיב אופטי דרך צוואר הרחם. הבדיקה המהימנה ביותר היא היסטרוסקופיה, אך באמצעותה ניתן לראות את חלל הרחם ללא החצוצרות.

כיצד מטפלים בבעיות במבנה הרחם?

במצב בו ישנה מחיצה הגורמת לסיבוכים ניתנת לרוב המלצה להסרת המחיצה בניתוח. לבעיות מולדות אחרות אין היום פתרון מלא מלבד מעקב היריון מוקפד ולעיתים קשירת צוואר הרחם. בבעיות שאינן מולדות הטיפול הוא באמצעות היסטרוסקופיה ניתוחית- היסטרוסקופיה בה בנוסף לסיב האופטי מוחדרים גם כלים זעירים המאפשרים לבצע פעולות כמו כריתת השרירנים והפוליפים או הסרת ההידבקויות.

בעיות מבנה התקין של הרחם
דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: