בדיקת סיסי שליה

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!


בדיקת סיסי שליהבדיקת סיסי שליה, בדומה לבדיקת מי שפיר, נועדה לאיתור מומים גנטיים או מחלות גנטיות בשלב מוקדם של ההיריון.

בדיקה זו ניתן לבצע בשלב מוקדם מאוד של ההיריון ולכן יש המעדיפים לבצע אותה. מהי בדיוק הבדיקה? מהם היתרונות והחסרונות וכיצד היא מתבצעת?

כיצד ניתן ללמוד על העובר דרך סיסי השליה?

השליה היא איבר הנמצא בדופן הפנימי של הרחם. דרך השליה מקבל העובר מזון וחמצן ודרכה עוברת גם הפסולת שמייצר העובר. השליה מורכבת מיחידות רבות הנקראות סיסי השליה. בסיסי השליה ישנם תאים הזהים במטענם הגנטי לזה של תאי העובר.

בדיקת תאים אלה מאפשרת לבצע בדיקה גנטית של העובר ללא בדיקה שלו עצמו. בבדיקה נראה הקריוטיפ של העובר- כל הכרומוזומים שלו, כשניתן להבחין בתוספת של כרומוזום (כפי שנראה בתסמונת דאון) וגם תוספות או חסרים בכרומוזומים מסוימים. ניתן לבצע גם לרדת לפרטים קטנים יותר אם זו ההמלצה שניתנה ביעוץ הגנטי.

למי מומלצת הבדיקה?

הבדיקה מומלצת במיוחד וגם ניתנת במסגרת סל הבריאות לנשים הנכללות באחת מהקבוצות הבאות:

  • מעל גיל 35 בזמן הכניסה להיריון
  • נשים אשר הן או בן זוגן הם נשאים של מחלה גנטית.
  • נשים שבדיקת השקיפות העורפית ו/או הסקירה הראשונה שלהן לא יצאה תקינה.

הבדיקה תינתן במסגרת סל הבריאות לאחר יעוץ והפניה של יועץ גנטי. ניתן לבצע את הבדיקה באופן פרטי בכל מקרה, כאשר ביטוח משלים במסגרת קופות החולים השונות משתתף בחלק מן התשלום, וזאת גם עבור נשים שגילן הוא פחות מ- 35.

יתרונות בדיקת סיסי שליה

היתרון הראשון בביצוע הבדיקה הוא האפשרות לראות את מטענו הגנטי של העובר ולאתר מומים כרומוזומליים (שבעקבותיהם נוצרת למשל תסמונת דאון ומומים נוספים) או מחלות גנטיות. יתרון שני הוא ביצוע הבדיקה בשלב מוקדם, וזהו יתרונה על פני בדיקת מי שפיר אשר גם באמצעותה ניתן לראות את המטען הגנטי של העובר.

בדיקת סיסי שליה נעשית בין השבוע העשירי להיריון לשבוע ה- 13. כך, אם הבדיקה אינה תקינה, ניתן לסיים את ההיריון בגרידה. בדיקת מי שפיר נעשית בשלב מאוחר יותר בו על מנת לסיים את ההיריון נדרשת כבר לידה מוקדמת.

חסרונות בדיקת סיסי שליה

לצד היתרונות של הבדיקה ישנם גם חסרונות. חיסרון אחד של הבדיקה הוא היותה בדיקה פולשנית אשר כרוכה בסיכון להפלה. הסיכון שבבדיקה זו גבוה פי שניים בערך מהסיכון שבבדיקת מי שפיר.

אחוז ההפלות כתוצאה מהבדיקה עומד על 1-2%. בנוסף, לא תמיד תוצאות בדיקה הן חד משמעיות ובמקרים מסוימים כשעולה החשד לבעיה גנטית מבוצעות בדיקות כמו מי שפיר או בדיקת דם של העובר.

כיצד מתבצעת הבדיקה

את הבדיקה ניתן לבצע בשתי שיטות על סמך החלטתו של הרופא המבצע. הוא יבחר בשיטה הנראית לו מתאימה יותר למיקום השליה. שיטה אחת היא בדיקה דרך הבטן, בה נעשה דיקור של השליה דרך דופן הבטן באמצעות מחט והסתכלות על השליה באמצעות אולטרסאונד.

שיטה שניה היא ביצוע הבדיקה דרך הנרתיק. מוחדר מוליך דרך הנרתיק עד לשליה כשהרופא המבצע צופה באולטרסאונד. עם המוליך מוחדר קטטר שבאמצעותו נשאבת גם כמות קטנה מרקמת השליה.

האם ישנן הוראות מיוחדות הקשורות לבדיקה?

אין צורך בביצוע הכנה מיוחדת לקראת הבדיקה. רק אם הנבדקת נוטלת אספירין או תרופות לדילול הדם יהיה צורך להפסיק את נטילתן מספר ימים קודם לכן אך יש לעשות זאת רק לאחר התייעצות עם הרופא המטפל. מיד לאחר הבדיקה יש להשאר במקום כשעה- שעתיים לוודא שהכל תקין ולאחר מכן לנוח במשך יום- יומיים.

דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: