כדורים להפלה – מפיג'ין

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!

כשמדברים על הפלה, חלק מאנשים מסיקים שהתהליך העצוב והלא נעים הזה נעשה בצורה ניתוחית. אלא שכיום ההתבססותכדורים להפלה – מפיג'ין בישראל וברחבי העולם היא על פתרון אחר: כדורי מפיג'ין (או בשמם האחר RU 486) אשר מאפשרים הפלה מבלי שיש צורך להיכנס לתוככי הגוף במסגרת הפלה ניתוחית או גרידה במאמר הבא נסקור עבורכם את האופן בו הכדורים הנפוצים האלו פועלים, יתרונות השימוש בהם והחסרונות שכדאי להכיר.

מהי תרופת המפיג'ין? ואילו השלכות יש לה על הגוף?

מפיג'ין ניתנת ברוב מדינות העולם כקו ראשון בביצוע הפלה יזומה. במובן הבסיסי ביותר, התרופה מביאה לחסימת הורמון הפרוגסטרון, אשר אחראי בין היתר להמשך ההריון התקין. האישה נוטלת שלוש טבליות מהסוג הזה, ויומיים אחר כך שתי טבליות מסוג מיזופרוסטול (ציטוטק) – טבליות אשר תפקידן הוא להביא להתכווצות של הרחם, להרפיית צוואר הרחם ולפתיחתו.
שני סוגי הכדורים ניתנים בצורה של בליעה, כאשר חובה כמובן לבצע את הנטילה אך ורק בבית חולים או במרפאת הפסקת הריון מוכרת, ובהשגחתו הצמודה של רופא נשים. התאמת התרופות תתאפשר רק לאחר שהאישה תעבור ועדה מסודרת של הפסקת הריון, בה יוחלט שזוהי צורת הפתרון המתאימה לה ביותר.

את המפיג'ין אפשר לקחת משלבים מוקדמים יחסית של ההריון ועד לשבוע התשיעי. אחוזי ההצלחה של התרופה גבוהים, אם כי לא מקסימליים בהשוואה לפתרונות המקיפים הניתוחיים המקיפים יותר. נקודה חשובה אחרת היא שככל שמבצעים את הטיפול התרופתי מאוחר יותר, כך הסיכויים שלו להצליח קטנים. לאחר השבוע התשיעי, כאמור, אין מנוס אלא לבצע הפלה בצורה הניתוחית.

לאילו סיכונים ותופעות לוואי חשופות נשים שהשתמשו במפיג'ין

נטילת כדורים להפלה נחשבת להליך בטוח ופשוט יותר לביצוע מניתוחים בעלי בסיס פולשני: לא נדרשת כאן הרדמה כללית, על סיכוניה, כאשר היעדר הפולשנות מונע תרחישים של פגיעה ברחם ומפחית את הסבירות לזיהום. עם זאת, גם בתנאים האלו יש כמה סיכונים של הטיפול שחשוב לקחת בחשבון. בתשעה מתוך עשרה מקרים לערך לא צפויות תופעות לוואי, כאשר התופעות שכן קיימות הן טבעיות ומעידות על התהליך שמתרחש גופה שלה האישה: בעיקר דימום קל והתכווצויות באזור הבטן התחתונה. התופעות לרוב מתחילות פרק זמן של כמה ימים אחרי ביצוע השלב השני של הטיפול, כלומר, בליעת כדורי הציטוטק.

תופעות אפשריות אחרות הן דימומים מאסיביים מהנרתיק, בחילות והקאות, הופעת פריחות על גבי העור, סחרחורות, ירידה במצב הרוח ועוד. חשוב ליידע את הרופא המלווה על כל תופעת לוואי שחווים, על מנת שהוא יוכל לבחון האם מדובר בתופעת לוואי סבירה או שמא במצב המצריך טיפול והתערבות רפואית.

יש מספר אוכלוסיות של נשים עבורן הטיפול אינו אפשרי, או אפילו מסוכן. מעבר לנשים הנמצאות אחרי השבוע התשיעי של ההריון, מדובר כאן בין השאר במקרים של הריון חוץ רחמי, במצבים בהם בדיקות האולטרה סאונד לא הראו שק הריון, כאשר האישה סובלת מאלרגיה שעלולה לבוא לידי ביטוי בהתאם לרכיבי התרופות, כאשר האישה נוטלת במקביל תרופות סטרואידיות ועוד.

אורח החיים של האישה צפוי להשפיע אף הוא על תוצאות הטיפול, כאשר מומלץ שהיא תקפיד על כמה שיותר מנוחה בימים שאחרי. חשוב מאוד שלא לעשן או לשתות משקאות אלכוהוליים במהלך הטיפול ובימים שאחריו, וזאת מכיוון שפעולות אלה עלולות להביא להרחבה של כלי הדם – ועקב כך לפגיעה משמעותית בסיכויי ההצלחה של הטיפול.

האם מפג'ין עלול להשפיע על פוריות האישה?

יש נשים אשר חוששות מהשלכות ארוכות טווח של הטיפול, אפילו עד לרמה של פגיעה ביכולת הפוריות של האישה. יש להדגיש כי הגישה הרווחת של מנהל המזון והתרופות האמריקאי FDA, אשר לפיה מיישר קו גם משרד הבריאות הישראלי, היא שהכדורים לא כוללים כל סיכון לבעיות פוריות. המשמעות היא שאם האישה מעוניינת כן להיכנס להריון ולהמשיך איתו שלב מאוחר יותר, לא אמורה להיות לה מניעה לעשות זאת.

מקורות ולקריאה נוספת:
Mifegyne – Summary of Product Characteristics – EMC
Mifegyne – Patient Information Leaflet

כדורים להפלה – מפיג'ין
דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: