מיזופרוסטול – כדור להפלה

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!

הפסקת הריון תרופתית היא מנת חלקן של לא מעט נשים בישראל, בין אם כאלה שנאלצות להפיל את העובר שברחמן ובין אם כאלהמיזופרוסטול – כדור להפלה שבוחרות לעשות זאת מסיבותיהן שלהן. ברוב המקרים מומלץ לנסות ולבצע הפלה בכדורים (שאפשרית עד לשלב מסוים של ההריון), וזאת בהנחה שמדובר בהליך פשוט יותר ובעל סיכונים פחותים בהשוואה להפלה בניתוח.

כאשר נכנסים בעובי הקורה, רואים שיש כמה תרופות עיקריות המשמשות לצורך זה, אותן חייבים לקחת על פי הנחיות נוקדות וחד משמעיות. אחת התרופות האלה היא מיזופרוסטול, והנה כל מה שחשוב לדעת עליה.

הפלה בכדורים: מהם השלבים המרכזיים?

עוד לפני שמדברים על תרופה ספציפית, חשוב לסקור באופן כללי את התהליך של הפלה בכדורים. הוא מבוסס על שני שלבים עיקריים. הראשון שבהם הוא נטילה של שלוש גלולות מיפג'ין, על שמותיהן המסחריים השונים. התפקיד העיקרי של התרופות האלה הוא לדכא את פעילות הפגורסטרון, הורמון המין הנשי, ובכך להפסיק את התפתחותו של ההריון.

האישה נותרת בבית החולים להשגחה בת מספר שעות, בסיומן שבה לביתה. לאחר 48 שעות עליה לשוב לבית החולים על מנת לבצע את השלב השני של הפסקת ההריון התרופתי. בשלב הזה היא מקבלת שתי גלולות ציטוטק (ציטוטק הוא שם המסחרי, ומיזופרוסטול הוא השם הגנרי). התרופה מביאה לכיווצם של שרירי הרחם ולריכוך צוואר הרחם, כך שהפתיחה שלו תיעשה פשוטה. הדבר מביא להאצת תהליך ההפלה, במסגרתו תוכן ההריון יוצא באופן הדרגתי מגופה של האישה. על האישה להישאר בבית החולים להשגחה בת שש שעות.

אילו תופעות לוואי עלולות להופיע בשל הפלה בכדורים?

למרות שתופעות הלוואי במקרה של הפלה בכדורים פחותות בהשוואה להפלה כירורגית, עדיין אי אפשר להתייחס אליהן בביטול. במהלך ההשגחה ולעיתים גם אחריה עלולה האישה לחוש דימום עז, הנובע מהעובדה שתוכן ההריון נפלט מהרחם. דימום זה, כמו גם הכאבים וחוסר הנעימות הנלווים אליו, אמורים לחלוף כעבור כמה ימים עם הפליטה הסופית של תוכן ההריון.

בשעות ובימים שלאחר נטילת מיזופרוסטל תיתכנה תופעות לוואי לא נעימות, הנובעות מריכוכה ומהרחבתה של תעלת צוואר הרחם וכן מהתכווצות הרחם עצמו. בין תופעות הלוואי המרכזיות אפשר למנות כאבי בטן, הקאות, בחילות, שלשולים ועוד. במקרים נדירים יותר ייתכנו סיבוכים מורכבים, דוגמת כאבים עזים, זיהומים באזור הרחם או אובדן מאסיבי של דם, הדורש מתן מנות דם על מנת למנוע סיכון בריאותי חמור לאישה.

נכון לנקודת הזמן הנוכחית לא ידוע על אינטרקציה שעלולה להיות מזיקה בין מיזופרוסטל לבין תרופות אחרות שהאישה יכולה לקחת. עם זאת ברור שחייבים ליידע את הרופא המבצע על כל התרופות שהאישה נוטלת, כדי שהוא יוכל להתאים עבורה את הטיפול בצורה המלאה והבטוחה ביותר.

איך נוטלים מיזופרוסטול?

חשוב לציין כי מיזופרוסטול עשויה להינתן בשתי דרכים עיקריות. השיטה הראשונה, והנפוצה יותר, היא בכדורים הניתנים בבליעה, דרך הפה. בנוסף לכך יכולה האישה לבחור להשתמש בטבליות וגינליות, כלומר, טבליות המוחדרות לגופה דרך הנרתיק. טבליות מהסוג הזה מביאות לכך שהחומר הפעיל בתרופה ישוחרר בצורה איטית יותר. בצד החיובי, היתרון הוא שתופעות הלוואי שהאישה חווה עשויות להיות מצומצמות יותר. החיסרון הוא ששימוש בטבליות וגינליות מגדיל את הסיכון לזיהומים.

בכל מקרה, על האישה להיות עם האצבע על הדופק. על כל תופעת לוואי או חשש לסיבוך יש ליצור קשר עם גינקולוג המכיר את המקרה בהקדם האפשרי.

מקורות ולקריאה נוספת:

הפלה והפסקת הריון – אתר abortion.org.il

Misoprostol – The American Society of Health-System Pharmacists
Uses of Misoprostol in Obstetrics and Gynecology

 

אולי יעניין אותך גם:

זיהומים ודלקות במערכת הרבייה – כיצד לאבחן ולטפל?

כיצד להתכונן להפלה יזומה? – לרתום את כוחות הגוף ותעצומות הנפש

אז מה עדיף: הפלה פרטית או ציבורית? תקראי ותחליטי

מיזופרוסטול – כדור להפלה
דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: