סוגי סרטן שד

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!

סרטן השד הוא סרטן שמאד נפוץ בעיקר בקרב נשים אבל לא רק. מחלת הסרטן במקרה של סרטן השד מתייחסת למצב בו ישנו גידול ממאיר בתוך התאים של השד. הסיבות להופעת גידולים בשד הן שונות, וישנם סוגי סרטן שד שונים. נפרט כאן על המצבים השונים שיכולים להופיע, סוגי סרטן שד, בדיקות מומלצות ועוד.

 

איזה סוגי סרטן שד יש?

ראשית חשוב לדעת שגידולים שנמצאים בשד יכולים להיות שפירים או ממאירים, וגם בגידולים הממאירים ישנה חלוקה בין גידולים פולשניים ולא פולשניים. נהוג לחלק את הגידולים הממאירים לשני סוגים:

  1. גידולים לא פולשניים – במקרה של גידולים לא פולשניים מדובר על תאים שמוגדרים כתאים סרטניים שמתמקמים בצינוריות החלב בשד אבל עדיין לא פיתחו את היכולת להתפשט מעבר לרקמת השד כמו אל עבר בית השחי, בלטות הלימפה ועוד. מקרים אלו מוגדרים פעמים רבות כגידולים טרום סרטניים, זאת משום שנשים שהתגלו אצלהן גידולים מסוג הזה הן בעלות סיכוי גדול יותר לחלות בסרטן ממאיר ולכן לרוב יומלץ להן להסיר את הגידול באמצעות ניתוח. ישנם מקרים בהם ההמלצה תהיה מעקב וטיפול באמצעות קרינה בלבד, בהתאם להמלצות הרופא והמקרה הספציפי.
  2. גידולים פולשניים – כאשר מדובר על גידולים פולשניים הכוונה לתאים המוגדרים כסרטניים וכן יוצאים מגבולות רקמת השד ועלולים לנדוד לאיזורים שונים בגוף כמו הכבד, הריאות וכן הלאה.

 

סוגי גידולי שד ממאירים

כאשר מדובר על חלוקה של סוגי סרטן שד צריך להתייחס לחלוקה לסוגים שונים של גידולים ממאירים. הגידול הנפוץ ביותר בסרטן השד הוא גידול הורמונלי שאחראי לכשבעים אחוזים מסרטן השד. בגידול זה, ישנם קולטנים הקשורים להורמוני המין שלנו שמאפשרים את ההתחלקות של התאים הסרטניים וההתפשטות שלהם. גידול אחר הוא גידול המקושר לחלבון בשם HER2. כאן החלבון הזה מופץ באופן מוגבר מה שמוביל להתפשטות התאים הסרטניים. הגידול השלישי והנפוץ הוא גידול שאינו קשור לא להורמוני המין ולא לחלבון ומכונה גידול טריפל נגטיב. מלבד הסוגים האלו של גידולים שמובילים לסרטן השנה, ישנם סוגי סרטן שד פחות נפוצים, כמו סרטן השד הדלקתי. במקרה הזה, לרוב לא עולים על הסרטן באמצעות גוש שאובחן בבדיקה אלא באמצעות תופעות אחרות כמו שד חם, דלקתי, מצולק, הפרשות מהפטמה ועוד. עוד סוג של סרטן נדיר יותר הוא סרטן שד המכונה מחלת פאג'ט. במקרה הזה התאים הסרטניים מתרבים באיזור הפטמה ומייצרים גידול מה שמוביל לתופעות של פריחה, דלקת, דימום ועוד. מכיוון שאלו הם לא תסמינים רק של סרטן השד לעיתים האבחנה מתעכבת.

 

איך מאבחנים את סרטן השד?

בדרך כלל הבדיקה הנפוצה ביותר שעוזרת בתהליך האבחון היא בדיקת ממגורפיה, באמצעות קרינת רנטגן ניתן לאתר גושים חשודים בשד. לבדיקה זו מגיעים או בעקבות המלצת רופא או בעקבות ממצאים חשודים בבדיקות אחרות.

pixabay
דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: