בעיות נפוצות בדרכי השתן בקרב מבוגרים

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!

מערכת דרכי השתן ממלאת תפקיד מכריע בתהליך פינוי הפסולת של הגוף. עם זאת היא יכולה להיות מועדת לבעיות שונות ובמיוחד בקרב מבוגרים. חשוב להבין את הבעיות שעלולות להופיע כדי להבין כיצד לשמור על בריאות מערכת השתן ועל הרווחה והבריאות הכללית.

כדי להצליח להבין את הבעיות שיכולות להופיע במערכת דרכי השתן יש להבין תחילה את האנטומיה של המערכת. היא מורכבת מהכליות, שופכנים, שלפוחית השתן והשופכה. לכל חלק במערכת תפקיד חשוב וספציפי כשכולם יחדיו יוצרים ומפרישים את השתן. הכליות מסננות את הפסולת מהדם ומייצרות שתן, השופכנים מעבירים את השתן מהכליות אל שלפוחית השתן אשר אוגרת את השתן על להוצאתו מהגוף דרך השופכה.

 

בעיות נפוצות בדרכי השתן אצל מבוגרים:

לפעמים אנחנו חושבים בטעות כי כל כאב וכל בעיה הקשורה בדרכי השתן היא זהה אך בפועל ישנם מצבים שונים שיכולים להוביל לבעיה.

  • דלקות בדרכי השתן – נפוצות בעיקר אצל נשים ונקראות גם UTIs. הדלקות הן תוצאה של חדירת חיידקים אל המערכת, שגשוג שלהן והביטוי יהיה בין היתר כאב חד במתן שתן וצורך לתת שתן לעתים קרובות.
  • אבנים בכליות – שכיכות אצל גברים ונשים כשהן תוצאה של משקעי מינרלים ומלח קשים שנוצרים בכליות עצמם. האבנים בכליות יכולות להיות קטנות מאד אך הן יכולות לגדול ולעתים הן יגרמו לכאבים חזקים כשניתן לבצע אבחון דרך אמצעי הדמיה.
  • בריחת שתן – דליפה לא רצונית של שתן מאופיינת יותר בקרב נשים לעומת גברים כשהיא יכולה להיות תוצאה של גורמים שונים כולל שרירי אגן מוחלשים או נזק עצבי. נשים יכולות לחוות בריחת שתן גם בעקבות הריונות ולידות ומומלץ לפעול לחיזוק שרירי רצפת האגן.
  • פעילות יתר של שלפוחית השתן – מאופיינת בדחף להטיל שתן לעתים תכופות כשפעמים רבות הדבר מלווה באובדן לא רצוני של שתן וחוסר יכולת לשלוט במתן השתן. תופעה זו נקראת גם שלפוחית רגיזה וגם כאן נשים יהיו בסיכון גבוה יותר לעומת גברים.

כיצד מרגישות בעיות בדרכי השתן

כל בעיה בדרכי השתן יכולה להרגיש בצורה אחרת אך ישנם מספר תסמינים שכדאי לשים לב אליהם ולתת עליהם את הדעת. צורך בהטלת שתן תכופה, כאב או צריבה במהלך מתן שתן, שתן עכור או בעל ריח חזק וכאבי אגן, כולם דורשים התייחסות ובדיקה מתאימה אצל הרופא. נשים באופן כללי נמצאות בקבוצת סיכון גבוה יותר לעומת גברים אך אין להתעלם מהתסמינים אם אלו מופיעים בקרב גברים.

אבחון מקדים מאפשר קודם כל להפחית את הכאב אשר פעמים רבות מתלווה לבעיות וכן להתמודד עם אי הנוחות שיכולה לפגוע באורח החיים. הטיפול עצמו יתבצע בהתאם למצב כמובן כאשר ישנו הבדל בין שלפוחית רגיזה לאבנים בכליות כמובן. הרופא יחליט כיצד לבצע את האבחון, ישלח לבדיקות נרחבות במידת הצורך ובהתאם יקבע הפרוטוקול הטיפולי.

pixabay
דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: