כך תתכונני להפלה יזומה

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!

הפלה יזומה היא הפלה הנעשית ביוזמתה של האישה, אשר תאושר לה על ידי ועדה להפסקת הריון כאשר היא עומדת בלפחות אחדכיצד להתכונן להפלה יזומה? מבין שישה תנאים שהוגדרו על ידי משרד הבריאות. אלא שגם כאשר מדובר בהחלטה של האישה, ברור שהיא לא צפויה להיות פשוטה. ההחלטה מתקבלת לרוב לאחר לבטים עצומים, מעלה חששות רבים לגבי הצלחת התהליך ולעתים קרובות גם תחושות שליליות דוגמת אשמה או מבוכה. הכנה נכונה של האישה לקראת ההפלה היזומה, במישורים השונים, יכולה לסייע לה לצלוח את התהליך בצורה הטובה ביותר האפשרית.

הכנת הגוף לקראת הפלה יזומה

הפלה בכדורים

לאחר שמאושרת לאישה הפלה, מסיבה כזו או אחרת, מוחלט על השיטה בה תתבצע ההפלה: פונקציה של נתונים דוגמת גיל ההריון, מאפייני האישה והרצונות שלה. הפלה בכדורים, השמורה לשלבים מוקדמים יחסית של ההריון (עד שבוע 12), נעשית באמצעות נטילה בבליעה של שני סוגי תרופות: מפיג'ין וציטוטק או מיזופרוסטול.

הליך זה אינו פולשני ולא מתבצע בהרדמה, ולכן ההכנה של האישה אליו היא מעט פשוטה יותר. אין צורך בהנחיות מיוחדות, מלבד כמה מפגשים עם הרופא המטפל, כאשר לרוב התהליך עצמו נעשה במסגרת אשפוז יום. יש צורך להישאר בהשגחה למשך כמה שעות לאחר נטילת כדורי הציטוטק, כאשר תופעות לוואי אפשריות אבל לא נוטות להיות חמורות ושכיחות מדי.

הפלה יזומה בניתוח (הפלה כירורגית)

הסוג השני של הפסקת הריון, הפלה בניתוח, נחשב כבר מורכב יותר לביצוע – וכן דורש הכנה מסוימת מצד האישה. האתגר העיקרי העומד בפני האישה הוא להכין בצורה נאותה את צוואר הרחם, מה שיכול לעשות באמצעות תרופות או לחלופין כלים מכניים שונים – בהתאם למאפייני ההריון ולשיקול דעתו של הרופא המטפל. תהליך זה נמשך פרק זמן מסוים, החל מכמה שעות ועד ימים ספורים, ויש לקחת זאת בחשבון.

האישה עוברת טרם הניתוח בדיקה גופנית, בדיקה גניקולוגית, בדיקת אולטרה סאונד ובחלק מהמקרים גם בדיקות דם משלימות. את הניתוח מבצעים פעמים רבות תחת הרדמה כללית, וגם לכך על האישה להיערך. הרופא המטפל אמור להנחות אותה להפסיק את השימוש בחלק מסוגי התרופות האפשריים בימים שלאחר הניתוח, וכן להגיע אליו לאחר צום מלא של שמונה שעות לפחות.

להכין את הגוף, אך גם את הנפש

עד כה, התייחסנו בעיקר לפעולות המיועדות להכין בצורה המיטבית את גוף האישה לקראת התהליך הצפוי לו. עם כל החשיבות של הפעולות האלה, יש שיטענו שההכנה הנפשית של האישה חשובה לא פחות. מדובר בחוויה שעלולה להיות טראומטית עבור האישה, אבל עם הכנה נכונה ובעזרת גורמים שונים אפשר להקטין את הנזק עד למינימום האפשרי.

ההפלה עלולה להביא להיווצרות שורה ארוכה של תחושות שליליות אצל האישה, לרבות עצב, אשמה, מבוכה או אפילו בושה. תופעה נפוצה מאוד היא דיכאון לאחר הפלה, אשר הנתונים מישראל ומעולם מראים שהוא שכיח יותר בהשוואה לדיכאון לאחר לידה. בכוחן השלילי של תחושות אלה להציף את האישה, לפגוע ביכולת שלה לחזור לשגרה או לערער את היחסים שלה עם הסביבה הקרובה.

כאשר מתכוננים מראש לתהליך גם בפן הנפשי, אפשר להקטין משמעותית את הסיכוי להתפתחות תחושות שליליות דוגמת אלה. נשים רבות אינן מבינות מראש למה הן נכנסות, כך שהתחושה הפתאומית במהלך ההפלה ולאחריה היא של הלם וחוסר הבנה של המצב. מומלץ לכן לצבור כמה שיותר ידע על התהליך, לנסות לראות באור חיובי ככל שניתן את הנסיבות שלו, להיעזר במידת הצורך בבעל מקצוע (למשל פסיכולוג) ולא להסס לשתף את הסביבה הקרובה בשאלות, בהתלבטויות ובחששות.

 

אולי יעניין אותך גם:

אז מה עדיף: הפלה פרטית או ציבורית? תקראי ותחליטי

מבנה הרחם – זיהוי בעיות במבנה הרחם למניעת בעיות בהריון

כיצד להתכונן להפלה יזומה?
דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: