כאבי גב תחתון בקרב נשים

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!

כאבי גב תחתון בקרב נשים מהווים הפרעה שכיחה. עם זאת, מחקרים מצביעים על כך שנשים נוטות יותר לפתח כאבי גב תחתון וסיאטיקה בהשוואה לגברים. האם הדבר נובע מהבדלים גופניים או מהבדלים פסיכולוגיים? במאמר הנוכחי אנו מנסים להסביר מה הן הסיבות מאחורי הפער המגדרי הזה.

בכל מקרה של התפתחות כאבי גב תחתון חשוב לאבחן את מקורם ולטפל בהם בהקדם. הדברים האלה נכונים אם מדובר באישה או בגבר. אבחון וטיפול בכאבי גב תחתון מתבצעים ביעילות ובדייקנות כבר שנים רבות באמצעות כירופרקטיקה.

כאבי גב תחתון בקרב נשים – רקע

כאבי גב תחתון (LBP) הוא מצב שכיח המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. כאבים אלה מתפתחים אצל כ – 80% מהאנשים בנקודות מסוימות בחייהם. בשנת 2020, LBP השפיע על 619 מיליון אנשים ברחבי העולם. על פי הערכות מספר המקרים יגדל ל- 843 מיליון מקרים עד 2050. הסיבות העיקריות לעלייה זו כוללות את הרחבת האוכלוסייה והזדקנותה. ניתן לחוות כאב בגב התחתון בכל גיל, אך השכיחות עולה עם הגיל עד 80 שנים. המספר הגבוה ביותר של מקרי LBP מתרחש בגיל 50 – 55 שנים.

כאבי גב תחתון הם הפרעה עם אטיולוגיות אפשריות רבות כגון:

  • נזקי חבלה, שימוש יתר או מחלות
  • מצבים פסיכולוגיים שונים, שביעות רצון ירודה בעבודה, סוגיות ליטיגציה או פיצויים לא פתורות הקשורות לכאבי גב
  • ארגונומיה ירודה כגון דרישות עבודה פיזיות גבוהות יותר
  • עישון, השמנת יתר ועוד

כאב בגב התחתון משפיע באופן משמעותי על איכות החיים, מקשה על התנועה ועל התפקוד. התוצאה היא בין היתר היעדרויות מהעבודה, פגיעה בתפוקה ונזקים כלכליים. הנזק הכלכלי חל על החולים וגם על הכלכלות הלאומיות המתמודדות עם עומס כלכלי עצום. בהתחשב בשכיחותם הגבוהה, כאבי גב תחתון צריכים להיחשב כבעיית בריאות ציבורית עולמית הדורשת תגובה הולמת. במאמר הנוכחי ננסה להבין למה כאבי גב תחתון שכיחים יותר בקרב נשים.

הפרעות שכיחות שגורמות לכאב בגב התחתון

‏מגוון רחב של הפרעות בריאותיות עלולות לגרום להתפתחות כאבי גב תחתון בקרב גברים ונשים כאחד. בין יתר ההפרעות נציין:‏

‏מתיחת או קריעת שרירים

אנשים יכולים לאמץ ולפצוע שרירים עקב מאמץ יתר, הרמת חפצים כבדים וביצוע תנועות פתאומיות.‏

‏נקעים ברצועות

‏‏אם אדם מותח או קורע רצועות התומכות בעמוד השדרה, הוא יכול לחוות כאב ודלקת.‏

‏פריצות דיסק

‏‏החומר הרך, דמוי הג'ל בתוך דיסק בעמוד השדרה יכול לפרוץ החוצה וללחוץ על העצבים, ולגרום לכאבי גב תחתון.‏

‏שחיקת סחוסים ודלקת מפרקים ניוונית

ניוון מפרקי עמוד השדרה לאורך זמן עלול להוביל ‏‏לשחיקת סחוסים ודלקת מפרקים ניוונית‏‏ ולכאבי גב תחתון.‏

‏היצרות עמוד השדרה

‏‏הפרעה זאת מצמצמת את תעלת עמוד השדרה יכול לדחוס את העצבים, גרימת כאב.‏

‏עקמת

‏‏זוהי עקמומיות לא טיפוסית של עמוד השדרה שיכולה לגרום לכאבי גב תחתון.‏

למה נשים סובלות יותר מכאב בגב התחתון?

‏השכיחות הכוללת של LBP גבוהה יותר אצל נשים מאשר אצל גברים.‏‏ הסיבות לכך כוללות שילוב של הפרעות בריאותיות נשיות שתורמות לסך המקרים של כאבי גב תחתון וגורמי סיכוןלהתפתחות כאבי גב תחתון בקרב נשים:

הפרעות בריאותיות נשיות שעלולות לגרום גם כאב בגב התחתון

מלבד ההפרעות הבריאותיות המשותפות לגברים ונשים, כאבי גב תחתון בקרב נשים יכולים להתפתח בגלל סיבות נשיות. להלן דוגמאות:

‏כאבי מחזור‏

כאבי מחזור, יכולים להתרחש ממש לפני או במהלך הווסת. הסימפטומים משתנים מקלים עד חמורים ‏‏ועשויים לכלול‏ בין היתר‏‏:‏

  • ‏התכווצויות בטן תחתונה‏
  • ‏כאבי גב תחתון‏
  • ‏אי נוחות באגן‏

אנדומטריוזיס‏

‏אנדומטריוזיס‏‏ היא מחלה נשית נוספת שהגרמת בגלל התפתחות רקמה הדומה לרירית הרחם מחוץ לרחם. האזורים שעלולים להיות מושפעים מכך כוללים את השחלות, החצוצרות ואיברים נוספים.‏ ‏הסימפטומים ‏‏עשויים לכלול בין היתר‏‏:‏

  • ‏כאבי אגן
  • ‏כאבי גב תחתון
  • ‏‏כאב במהלך יחסי מין‏
  • ‏בעיות פוריות‏

מחלות דלקתיות באגן‏

‏מחלה דלקתית באגן‏‏ נגרמת בגלל זיהום באיברי הרבייה, בעיקר הרחם, החצוצרות והשחלות. ‏הסימפטומים ‏‏עשויים לכלול בין היתר‏‏:‏‏

  • ‏כאבי בטן תחתונה וגב‏
  • ‏חום‏
  • ‏הפרשות נרתיקיות לא טיפוסיות‏
  • ‏דימום וסתי לא סדיר‏

‏‏שרירנים‏

‏שרירנים הם ‏‏גידולים שפירים שמתפתחים‏‏ בתוך הרחם או עליו.‏ ‏בהתאם לגודלם ולמיקומם, שרירנים עלולים לגרום למגוון סימפטומים:‏

  • ‏כאב או לחץ באגן‏
  • ‏כאבי גב תחתון
  • דימום וסתי כבד‏
  • ‏השתנה תכופה‏

‏‏ציסטות בשחלות‏

אחד מהגורמים לכאבים באגן ובגב התחתון הם ‏ציסטות בשחלות. מדובר בשקיות מלאות נוזל הנוצרות על או בתוך השחלות.‏ סימפטומים הנגרמים בעיקר בגלל ציסטות גדולות עשויים לכלול:

  • כאבי אגן או לחץ
  • כאבי גב תחתון
  • קריעה או עיוות של הציסטה עלולים לגרום לכאבים עזים

אדנומיוזיס‏

‏בדומה לאנדומטריוזיס באדנומיוזיס רירית הרחם גדלה בתוך שריר הרחם. תסמינים אפשריים עשויים לכלול:‏

  • ‏כאבי מחזור‏
  • ‏דימום וסתי כבד‏
  • ‏כאבי אגן‏
  • ‏כאבי גב תחתון

כאבי גב תחתון בקרב נשים

כאבי גב תחתון בקרב נשים

גורמי סיכון להתפתחות כאב בגב התחתון בקרב נשים

כפי שראינו נשים סובלות מההפרעות בריאותיות בלעדיות שגורמות להן כאבי גב תחתון. מלבד ההפרעות הללו לנשים ישנם גורמי סיכון בלעדיים שמעלים את סיכוייהן לסבול כאבי גב תחתון. בין גורמי הסיכון ההלו נמנה:

סיכוי מוגבר להפרעות בריאותיות מסוימות בגב התחתון ובאגן

לנשים סיכוי גבוה יותר לסבול מהפרעות הגורמות לכאבי גב תחתון כגון:

כך למשל, נשים נמצאות בסיכון גבוה פי חמישה מגברים לסבול מפגיעות בעצם הזנב. מחקרים מצביעים על כך שבהשוואה לגברים נשים בגיל מבוגר נוטות להשמנה, לחץ דם גבוה ודיכאון. לכל אלה יש משמעות על הבריאות של עמוד השדרה.

הריון לידה והטיפול בתינוק

‏50% עד 70% מהנשים ההרות מדווחות על כאבי גב תחתון. הגורמים הם לרוב שינויים הורמונליים, משקל עודף, יציבה משתנה ומתח נפשי. גם הטיפול בתינוק כרוך בעומסים חריגים על הגב התחתון.

שינויים הורמונליים

‏השינויים ההורמונליים המתרחשים במהלך המחזור החודשי יכולים לפעמים לגרום להתפתחות כאבי גב תחתון. שינויים הורמונליים בהיריון ולאחריו משנים את התנהגות האגן והגב התחתון ועלולים לגרום להתפתחות סקרואילאיטיס וכאב גב תחתון.‏

מתח יכול לתרום לכאבי גב

‏מצבים פסיכולוגיים עלולים לגרום להתפתחות כאבי גב תחתון או החמרתם אצל כולם. עם זאת תופעה זאת שכיחה בעיקר בקרב נשים. בין היתר נמנה הפרעות פסיכולוגיות כגון: מתח, חוסר שינה, דיכאון ובעיות פסיכולוגיות אחרות.

גנטיקה

נשים נוטות לפתח כאבי גב תחתון וסיאטיקה בתדירות גבוהה יותר מגברים. נראה כי הגרסה הגנטית האחראית לקידום כאב כרוני אצל נשים מדכאת כאב אצל גברים.

שינויים בשרירים ובשלד עם הגיל

ככל שנשים מזדקנות, הן חוות יותר שברי דחיסה ושינויים בחוליות (כגון עקמת), אובדן מסת עצם ודלקת מפרקים ניוונית בהשוואה לגברים. שינויים אלה עשויים לתרום לסיכון מוגבר לכאב כרוני.‏ רוב הנשים יעלו במשקל סביב הבטן לאחר שעברו את גיל המעבר. למרבה הצער, משקל נוסף באזור זה יכול להשפיע על היישור של עמוד השדרה ולהפעיל עליו עומס רב יותר. התוצאה עלולה להיות כאבי גב תחתון.‏

 תפיסת הכאב

מחקרים מצביעים על כך שנשים נוטות לחוש כאב בעוצמה ובעקביות רבה יותר מאשר גברים. בעוד הסיבות המדויקות לפער זה עדיין אינן ברורות, גורמים ביולוגיים (כולל הורמונים) ככל הנראה משחקים תפקיד.‏

ד״ר יצחק בכר

ד״ר יצחק בכר

ד"ר יצחק בכר כירופרקט הוא בוגר תואר ראשון ושני במדעים (M.Sc) ותואר ד”ר לכירופרקטיקה (D.C) מאוניברסיטת פורטסמות’ (Portsmouth) והקולג' האנגלי אירופאי ללימודי כירופרקטיקה (AECC). תכנית אקדמאית מקיפה זו מכשירה כירופרקטים לצורך אבחון, טיפול, ניהול ושיקום הפרעות שרירים ושלד. מספר טלפון לקביעת תור 03-6430372

References:

Wáng YX, Wáng JQ, Káplár Z. Increased low back pain prevalence in females than in males after menopause age: evidence based on synthetic literature review. Quant Imaging Med Surg. 2016 Apr;6(2):199-206.

Schneider S, Randoll D, Buchner M. Why do women have back pain more than men? A representative prevalence study in the federal republic of Germany. Clin J Pain. 2006 Oct;22(8):738-47.

Bizzoca, D.; Solarino, G.; Pulcrano, A.; Brunetti, G.; Moretti, A.M.; Moretti, L.; Piazzolla, A.; Moretti, B. Gender-Related Issues in the Management of Low-Back Pain: A Current Concepts Review. Clin. Pract. 2023, 13, 1360-1368.

Calais-Ferreira, L., Pozzobon, D., Pinheiro, M. B., Blyth, F. M., Ordoñana, J. R., Duncan, G. E., Hopper, J. L., Ferreira, P. H., & Ferreira, M. L. (2023). Sex differences in lifetime prevalence of low back pain: A multinational study of opposite-sex twin pairs. European Journal of Pain, 27, 1150–1160. https://doi.org/10.1002/ejp.2146

Bailey A. Risk factors for low back pain in women: still more questions to be answered. Menopause 2009;16:3-4.  [PubMed]

Leveille SG, Ling S, Hochberg MC, Resnick HE, Bandeen-Roche KJ, Won A, Guralnik JM. Widespread musculoskeletal pain and the progression of disability in older disabled women. Ann Intern Med 2001;135:1038-46.

כאבי גב תחתון בקרב נשים
כאבי גב תחתון בקרב נשים
דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: