שחזור שד: כל מה שחשוב לדעת

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!

הטיפולים בסרטן השד הולכים ומשתפרים כל הזמן, ותורמים להגדלת האפשרויות השונות הזמינות לנשים שורדות סרטן, שעברו כריתת שד כחלק מהטיפול בסרטן השד שלהן.

יש שורדות סרטן המתקשות להשלים עם האובדן של שד אחד או של שניהם והן חשות לא שלמות פיזית ורגשית כאחת. אובדן השד מהווה עבורן תזכורת מתמדת לתקופה הכואבת והיא מקשה עליהן להתקדם ולהמשיך הלאה בשגרת חייהן.

בין אם את בגיל הפוריות או בגיל המעבר, אם עברת כריתת שד יש לך אפשרות לעבור ניתוח לשחזור השד שישחזר מחדש את הצורה ואת המראה של השדיים שלך, ויעזור לך להרגיש בריאה ושלמה כפי שהרגשת לפני גילוי הסרטן.

הבחירה לעבור שחזור שד היא כולה שלך!

שחזור שד לא מתאים לכל אחת. חלק מהנשים אינן מועמדות מתאימות להליך שחזור שד ולהחדרת שתל מי מלח או ג׳ל סיליקון בחזה, וחלקן בוחרות לא לבצע שחזור שד מסיבות אישיות השמורות עימן.

חלק מהנשים שלא עוברות ניתוח משחזר בוחרות להשתמש בצורה של שד או בתותבת מתחת לבגדים, ואחרות מעדיפות את המראה ׳השטוח׳ כסמל לניצחונן במאבק בסרטן השד. כל אישה מקבלת בעצמה את ההחלטה אם שחזור שד הוא הבחירה הנכונה לגוף ולאורח החיים שלה.

הבחירה בעיתוי לביצוע הניתוח לשחזור השד תלויה במקרה שלך

כשאת עומדת בפני ניתוח לשחזור השד, תוכלי לבחור בין שתי אפשרויות עיתוי: שחזור שד מיידי המתבצע במקביל לניתוח כריתת השד; או שחזור שד מושהה המתבצע במועד מאוחר יותר.

לשתי האפשרויות הללו יש יתרונות וחסרונות:

  • שחזור שד מיידי – חוסך מעבר ניתוח נוסף הכרוך גם הוא בתקופת החלמה, ומונע את החוויה הרגשית המאתגרת והיא לראות את עצמך ללא שד.
  • שחזור שד מושהה – נותן לך הזדמנות להתמקד בטיפול בסרטן ומציע לך זמן רב יותר לשקול את אפשרויות השחזור העומדות בפנייך, לפני קבלת ההחלטה הסופית.

העיתוי האידיאלי עבורך תלוי במספר גורמים, כמו הבריאות שלך, גורמי הסיכון הקשורים להליך כירורגי וסוג הטיפול בסרטן השד שתקבלי לאחר הניתוח.

קיימים סוגים שונים של שחזורי שד

שתי טכניקות עיקריות משמשות לשחזורי שד:

  • שחזור שתל במצב שבו לאחר כריתת השד יש די רקמה באזור כדי לכסות את השתל, כרוך בשימוש בשתל ממולא בסיליקון או במי מלח, כדי להחזיר לשד את הנפח והצורה שלו.
  • שחזור במצב שבו לאחר כריתת השד לא נותרה מספיק רקמה באזור. במקרה זה, לפני שניתן יהיה להחדיר את השתל בחזה, צריך יהיה להרחיב את הרקמות. שחזור אוטולוגי, משתמש ברקמות עצמיות של המטופלת עצמה, כדי לשתול א קטעי הרקמה הללו בבית החזה וליצור מחדש את כיפת השד. יש טכניקות אוטולוגיות שונות המשמשות לצורך נטילת הרקמה מאזורים שונים בגוף, כולל הגב העליון, הבטן או הישבן.

המנתח ידון אתך באפשרויות השונות לשחזור השד שלך לפני קבלת ההחלטה.

תקופת ההחלמה היא חלק קריטי משחזור השד

משך הזמן שבו תצטרכי להישאר בבית החולים לאחר הניתוח נע בין יומיים לחמישה ימים והוא תלוי בהיקף הניתוח המשחזר שעברת.

  • במשך השבוע או השבועיים הראשונים לאחר הניתוח את צפויה להרגיש כאב ועייפות, ובשלב הראשוני של תהליך הריפוי, יתכן שתצטרכי לעבור ניקוזים כירורגיים כדי לסלק עודפי נוזלים.
  • במשך 6-3 שבועות לאחר הניתוח לשחזור השד יהיה עלייך להימנע מהרמה מעל הראש, מספורט מאומץ ומפעילות מינית.
  • תקופת ההתאוששות מניתוח המשלב כריתת שד ושחזור שד או מהליך לשחזור אוטולוגי בלבד עשויה להימשך כשישה שבועות. בעוד שתקופת ההתאוששות לאחר הניתוח לשחזור השד הנעשה בנפרד מכריתת השד, עשויה להיות קצרה יותר.

שד

שד
Anna Tarazevich באתר PEXELS
דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: