הפלה פרטית או ציבורית – יתרונות וחסרונות

גיניקולוגיה ורפואת נשים זה לא משחק! בחרי נכון –
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים!

הידיעה שהאישה מעוניינת או חייבת לבצע הפלה צפויה מעלה תמיד חשש, בין אם לגבי הצלחת התהליך ובין אם השלכותיה עםהפלה פרטית או ציבורית? בריאות האישה (הן הנפשית והן הגופנית). זהו תהליך הכרוך בהתלבטות רבה, וזה הגיוני בהחלט בהתחשב בהשלכות שלה ובהשפעות שלו על האישה וקרוביה.
אחת מנקודות ההתלבטות העיקריות היא ביחס למקום בו מבצעים את ההפלה, בעיקר החלוקה בין הפלה במסגרת הפרטית להפלה במסגרת ציבורית. אז האם יש תשובה חד משמעית לשאלה הזו?

מהם היתרונות וגם החסרונות של הפלה פרטית?

הפלה פרטית, כפי שאפשר בוודאי להסיק משמה, היא הפלה הנעשית בבית חולים פרטי או בקליניקה מורשית להפסקת הריון ברחבי הארץ. אפשר לטעון שככל שההפלה נעשית בשלב מוקדם יותר, כך נדרש ליווי מקיף ויסודי יותר של צוות המקום – וכך אופציית הבחירה במקום הפרטי הופכת למועדפת. בדומה לתחומים רפואיים אחרים בישראל, גם במקרה הזה המנגנון הפרטי מאפשר ליווי והשגחה צמודים ומקיפים יותר מאשר במסגרות הבריאות הציבוריות.

הפלה פרטית מעמידה עבור האישה ומשפחתה את האפשרות לבחור את הגורם שיבצע את המשימה החשובה הזו, בין אם במקרה של הפלה בכדורים ובין אם בהפלות ניתוחיות. בישראל יש מגוון רחב של מטפלים מהשורה הראשונה בתחום, לעיתים מומחים בעל שם עולמי. ייתכן שהאישה תעדיף שיהיה לה את החופש למצוא את מי שהכי מתאים עבורה מבחינת הניסיון, אופן ביצוע ההפלה, מיקום הקליניקה, חוות הדעת שהיא מקבלת עבורו ואפילו הרגישות שלו והתקשורת הבין אישית עמו. מן העבר השני של המשוואה, במקרה של הפלה ציבורית אין אפשרות לבחור מי בדיוק יבצע את התהליך: הגורם הרפואי הזמין באותו רגע הוא שצפוי לקחת את המושכות, בין אם הוא מומחה ובין אם בחלק מהמקרים הוא מתמחה.

במסגרת הפרטית האישה יכולה לבחור את המקום בו היא תבצע את ההפעלה ואת המועד שלה – כמובן בהתאם למצב ההיריון הספציפי. הזמינות של בתי החולים והמרפאות הפרטיות לביצוע התהליך היא גבוהה פי כמה בהשוואה למוסדות הציבוריים, כך שבמספר לא קטן של מקרים אפשר לבצע אותו קרוב ככל האפשר למועד קבלת ההחלטה של הוועדה להפסקת הריון. בדרך זו עשויים סיכויי ההצלחה של הטיפול לעלות וכך גם האפשרויות לביצוע שלו, כאשר ידוע למשל שההפלה התרופתית אפשרית אך ורק עד השבוע התשיעי של ההריון. זאת לעומת הפלה בבית חולים ציבורי, בה זמני ההמתנה עלולים להיות ארוכים – מה שעלול לפגוע בהצלחת התהליך ואף להקשות על האישה מבחינה נפשית.

ומהם היתרונות והחסרונות של עריכת הפלה במסגרת מוסד רפואי ציבורי?

כבר מהסקירה של יתרונות ההפלה במסגרת הפרטית, אפשר להסיק מדוע ברוב המקרים האופציה לבצע את התהליך בבית חולים ציבורי פחות אטרקטיבית. התנאים נוטים להיות ירודים יותר, אפשרות הבחירה לא קיימת והחוויה כולה עלולה להותיר חותם שלילי פי כמה אצל האישה ומשפחתה. מערכת הרפואה הישראלית כן מבטיחה שבחלק הארי של המקרים התהליך יסתיים בהצלחה, אולם כל מקרה יש פרמטרים שונים הנכנסים לתמונה ומשפיעים על החוויה הכוללת של האישה.

אפשר לטעון בפה מלא שהיתרון המשמעותי ביותר של הפלות בבית חולים ציבורי – יש שיטענו שגם היתרון היחידי – הוא המחיר של התהליך. עלות הפלה במסגרת ציבורית היא בדרך כלל זולה בכמה עשרות אחוזים בהשוואה לטיפולים פרטיים, כאשר במקרה הזה ייתכן שהפער יתורגם בפועל לסכום כסף גבוה. יש לציין עם זאת שבשנים האחרונות גדל מספר המכונים הפרטיים המקיימים הסדר עם קופות החולים: המשמעות היא שלעיתים קרובות האישה יכולה כן לבחור מסגרת פרטית ולקבל מקופת החולים, מביטוחי הבריאות ומגורמים נוספים סבסוד אשר הופך את הנטל הכלכלי למעט פשוט יותר.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

כדורים להפלה – כל מה שחשוב לדעת על גלולת מפיג'ין להפלה יזומה

כיצד להתכונן להפלה יזומה? – לרתום את כוחות הגוף ותעצומות הנפש להפלה

כאבים באיזור המפשעה – למה חשוב ללכת לגניקולוג שיש כאבים באיזור?

הפלה פרטית או ציבורית?
דלקת חצוצרות
המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים

המרכז לגיניקולוגיה ורפואת נשים מתמחה במתן מידע בתחום גיניקולוגיה ורפואת נשים כל מה שרציתם לדעת על גיניקולוגיה ורפואת נשים. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה: